شناسایی کالاهای غیرضروری و بی کیفیت مانع دامپینگ سودجویان می‌شود

نماینده مردم اهواز و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : مدیریت واردات و جلوگیری از کالاهای غیرضروری در خود کفایی و تحقق اهداف سند چشم انداز 20 ساله و حمایت از تولیدات داخلی  نقش تعیین کننده ای بر عهده دارد.
سید شریف حسینی در گفتگو با روابط عمومی مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات افزود: مدیریت واردات به این معنی نیست که از ورود کالاهای اساسی به کشور جلوگیری کنیم بلکه تا جایی که امکان دارد مانع ورود کالاهای غیر ضروری و بی‌کیفیت در داخل کشور شد. وقتی در داخل کشور کالاهای داخلی تولید می‌شوند و مشابه کالاهای خارجی وجود دارد در این صورت نباید کالای خارجی وارد شود. بر این اساس هدف و وظیفه نهادهای شناسایی و مانیتورینگ کالاها باید بر این اساس تعریف شده باشد. نهادی چون ایران‌کد با شناسایی کالاهای داخلی و خارجی که در کشور وجود دارند می‌توان نقش تعیین کننده در رفع بحران واردات و مدیریت واردات داشته باشد.
وی افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر کشور با بحران کالاهای بی‌کیفیت که عمدتاً از چین وارد کشور می‌شوند، شده است. اکنون برخی وارد کنندگان با دامپینگ کردن زمینه را برای سود جویی فراهم کرده‌اند. کالاهای غیر ضروری و بی‌کیفیت با قیمت‌های نازل وارد کشور می‌کنند. وقتی انحصار آن کالای خاص را در اختیار می‌گیرند در مقابل با افزایش قیمت سودهای میلیاردی به جیب می‌زنند.
حسینی ادامه داد: اکنون نتیجه این اتفاقات باعث شده تا کارخانجات تولید داخلی با ورشکستگی مواجه شوند و روز به روز به آمار کارخانه‌های تعطیل شده اضافه شود. بنابراین اگر نظام شناسایی و کد گذاری کالاها مورد توجه مسوولان امر قرار گیرد و اطلاعاتی که از طریق حاصل می‌شود به خوبی مورد استفاده قرار گیرد نه تنها باعث کاهش ورود کالاهای بی‌کیفیت و غیرضروری به کشور خواهد شود بلکه با اعتماد سازی در این میان می‌توان امیدوار بود که باز هم چرخ‌های تولید کشور به سمت رشد حرکت خواهند کرد.