شفافيت در زنجيره تأمين پوشاك

1- مقدمه

 

سازمان جهاني GS1‌، با طراحي و ارائه راهكارهاي استاندارد، اين امكان را براي فعالان حوزه پوشاك و ساير كالاهاي تجاري عمومي فراهم نموده است كه محصولات خود را از منبع تأمين مواد اوليه تا زماني كه به دست مصرف‌كننده برسد، رديابي كنند. اين رديابي، تضمين‌ مي‌كند كه فرايند توزيع محصول، در هر كانال توزيع يا مسير توزيعي كه انجام شود، تحت كنترل بوده و در نتيجه، محصول صحيح در مكان صحيح و در زمان صحيح به دست مشتري برسد.

2- مسائلي كه امروزه، اين صنعت با آن مواجه است

 

يكي از مهمترين مسائل موجود در صنعت توزيع كالاهاي تجاري عمومي و خصوصا صنعت پوشاك وجود دارد، بهبود دقت در كنترل موجودي و افزايش شفافيت در زنجيره‌هاي تأمين و تقاضا به‌منظور كاهش خطاهاي كاري، بهبود بازدهي و در نهايت، افزايش رضايت مشتري در عين برآورده‌كردن الزامات مرتبط با توليد و عرضه و تبادل اطلاعات محصول است.

در دنياي امروزه كه كانال‌هاي توزيع خرده‌فروشي متعدد بوده و كانال‌هاي تبادل اطلاعات نيز چندگانه و متنوع هستند، مشتريان نيز انتظار بيشتري از توليدكنندگان و عرضه‌كنندگان دارند و كنترل آن‌ها بر فرايند سفارش و خريدشان نيز بيشتر شده است. مشتريان امروز، مي‌خواهند اطلاعات دقيق محصول را به‌صورت بي‌درنگ و فوري در اختيار داشته باشند و اگر محصولي را كه به دنبال آن هستند در موتورهاي جستجو، در اپليكيشن‌هاي موبايل يا روي قفسه فروشگاه، به‌راحتي و در كمترين زمان ممكن پيدا نكنند، از خريد منصرف مي‌شوند و به سراغ محصول توليدي شركت رقيب مي‌روند كه اين اتفاق، بدترين كابوس براي يك توليدكننده است.
علاوه‌براين، برقراري الزامات Omni-Channel نيز كه منجر به برندينگ ديجيتال بهتر براي شركت‌ها مي‌شود، يكي ديگر از حوزه‌هاي تمركز توليدكنندگان و عرضه‌كنندگان است.
مواجهه با تمامي مسائل ذكرشده و ايجاد راهكاري براي بهبود و ارتقاء كمي و كيفي شاخص‌ها، نيازمند برقراري نظام كنترل سيستمي و رديابي استانداردي است كه در زنجيره‌هاي تأمين بين‌المللي كار كند و با الزامات بين‌المللي نيز هماهنگ باشد.

3- راهكار GS1 برای فائق‌آمدن بر مسائل موجود

 

براي حل مسائل حوزه پوشاك و كالاهاي تجاري عمومي، لازم است كارگروهي از فعالان باتجربه در اين صنايع و متخصصان متبحر GS1 تشكيل شده و راهكارها، مدل‌ها، فرايندها و برنامه‌ها تدوين شود.

معمولا از اعضاي هيأت‌مديره شركتهاي بزرگ و موفق اين صنايع نيز در كارگروه مذكور حضور دارند و توافق مي‌كنند كه راهكار استاندارد نهايي را كه حاصل جلسات متعدد كارشناسي و مديريتي در اين كارگروه است، در شركت‌هاي خود پياده‌سازي كنند تا راهكار مربوطه ترويج شده و توسعه يابد. مهمترين حوزه تمركز اين كارگروه‌ها موارد زير است:

  •  شناسايي مكان‌ها با استفاده از شماره‌هاي جهاني مكان (GLNs)
  •  شناسايي نوع محصول با استفاده از شماره‌هاي جهاني قلم‌كالاي تجاري (GTINs)
  •  شناسايي تك‌تك محصولات با استفاده از شماره سريالي قلم‌كالاي تجاري (SGTINs)
  •  شناسايي واحدهاي لجستيكي با استفاده از كدهاي سريالي كانتينر ارسالي (SSCCs)
  •  رمزنگاري شناسه‌هاي استاندارد GS1 در تگ‌هاي RFID با استفاده از كدهاي الكترونيكي محصول (EPCs)
  •  تبادل اطلاعات محصول از طريق شبكه جهاني همگام‌سازي داده‌ها (GDSN)
  •  تبادل اطلاعات رويدادهاي فيزيكي مرتبط با محصول و وضعيت محصول با سرويس‌هاي اطلاعاتي كد محصول (EPCIS)

4- از چه استانداردهايي استفاد مي‌شود؟

 

استانداردهاي GS1‌ براي شناسايي، ذخيره داده‌ها و تبادل اطلاعات درباره محصولات، مكان‌ها و نظاير آن، اين امكان را به شركت‌ها مي‌دهند كه با زبان مشترك با هم ارتباط برقرار كنند و كسب‌وكار خود را توسعه دهند.

 

برای خواندن ادامه این مقاله مفید اینجا را کلیک نمایید