سهم ناچیز ایران از بازار 582 میلیارد دلاری اکو

جواد جهانگیرزاده

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به گردش مالی حدود 582 میلیارد دلار منطقه اکو گفت: سهم ایران از بازار سازمان همکاری‌های اکو ناچیز است.
به گزارش خبرگزاری مهر، جواد جهانگیرزاده گفت: گردش مالی و تجارت جهانی منطقه اکو در حدود 582 میلیارد دلار است که از این میزان تنها 7 درصد از تجارت در بین کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو صورت می گیرد، این در حالی است که با استانداردسازی اطلاعات کالاهای کشورهای عضو سازمان اکو می توان سهم و نقش کشورمان را در حجم مبادلات تجاری افزایش دهیم.
قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی، اکو به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از کالاهای تولیدی و توانمندی‌های تجاری، نیازهای کالایی خود را با هزینه‌های گزاف از کشورهای دور دست تأمین می کنند.
وی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی منطقه حدود 6.7 درصد است و 600 میلیون نفر در این منطقه ساکن هستند افزود: در میان کشورهای عضو سازمان اکو (ترکیه، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ازبکستان، پاکستان، آذربایجان، ایران) که 10 درصد جمعیت جهان در آن ساکن هستند به دلیل مشکلات تعرفه ای، محدودیت‌های بروکراتیک، ‌روش‌های سنتی تجارت و عدم استفاده از تکنولوژی و سیاست‌های تسهیل کننده کسب و کار و تجارت، حداقل ارتباط را با هم داشته و زبان مشترکی از حیث تجارت میانشان وجود ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به اینکه از سال 1390 تلاشی برای یکسان سازی اطلاعات کالاهای منطقه از سوی مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران (ایران کد) انجام شده تا بتوانیم نقش و قدرت تجاری خود را در منطقه اکو افزایش دهیم گفت: این طرح می تواند دیپلماسی اقتصادی را تقویت کرده و از توانمندیها و ظرفیت‌های منطقه استفاده کند.

جهانگیرزاده با اشاره به اینکه طرح ایران کد در سال‌های گذشته تجربه موفقی در جهت تسهیل فرآیند‌های کسب و کار براساس استاندارهای اطلاعاتی کالا در داخل داشته است تاکید کرد: دولت جدید با توجه به نگاهی که به حل مشکلات اقتصادی دارد و نیز حضور موثر در منطقه را دنبال می کند باید از چنین طرح هایی حمایت کرده و موجب گسترش این طرح در سطح کشورهای عضو سازمان اکو شود.

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: بنا بر اطلاعاتی که دبیرکل اکو اعلام کرده است تجارت جهانی این منطقه در سال 2009 چیزی حدود 580 میلیارد دلار بود است که قطعا در این سال‌ها افزایش داشته و کشور ما هیچ سهم موثری در استفاده از این پتانسیل ندارد و به طور قطع باید به طرح هایی از این دست کمک کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به اینکه اگر بر اساس اطلاعات ایران کد، اطلاعات کالاهای سازمان همکاری‌های اقتصادی، اکو استانداردسازی و به اشتراک گذاری شود، به غیر از آنکه به افزایش قدرت منطقه ای کشور مان کمک می کند افزود: این اتفاق موجب ممانعت حضور کشورهای رقیب در این حوزه می‌شود. متاسفانه بارها در سال‌های گذشته شاهد بوده ایم با آن که توانایی و برنامه اولیه اجرای طرحی در منطقه را داشته ایم اما به دلیل غفلت، کشورهای رقیب و غربی در عرصه حضور پیدا کرده و میاندار شده اند.
جهانگیرزاده تاکید کرد: متاسفانه تولید در کشور در حالتی نامناسب و در رکود به سر می برد اما اگر دولت با هماهنگی موجب تسریع در اجرای سیستم کاتالوگینگ اکو در کشورهای عضو سازمان اکو شود، این اتفاق باعث خواهد شد تا نقشه ای شفاف تر و دقیق برای تولید کشور از طریق شناسایی دقیق نیازهای کشورهای دوست عضو سازمان اکو داشته باشیم و با تولید نیازها این کشورها به تولید ملی خودمان کمک کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در بخش واردات هم این اطلاعات می تواند کمک کند زیرا با شناسایی تولیدات کشورهای عضو می توانیم نیازهای خود را از کشورهای همسایه خریداری کرده و هزینه لجستیک کمتری را پرداخت کنیم.
قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حمایت از طرح‌های این چنینی می تواند به تولید، صادرات واردات و همچنین نقش آفرینی منطقه ای در حوزه سیاسی و اقتصادی کمک کند و از دولت انتظار می رود تا حمایت خود از اینگونه طرح‌ها را افزایش دهد.