سخنرانی مهندس گردانی نژاد در همایش استانداردهاي بين المللي شناسايي، باركد گذاري، رديابي كالا و خدمات (آبفا و محیط زیست)

این همایش در تاریخ 8/2/1398 در سالن همایش‌های مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران در سطح ملی و درون سازمانی (بخش محیط زیست و آب و فاضلاب) برگزار شد.

 

گرداني نژاد (مشاور امور تدارکات هلدینگ انرژی سپهر) در مورد تجربیات موفق مرکز در پروژه کدینگ نفت، ابعاد و اثرات آن در حمایت از تولید ملی در شرایط تحریم و نقش مهم مرکز صحبت کردند.

ايشان اشاره داشتند از نظر کدینگ و سيستم‌هاي اطلاعاتي شرکت‌ها چه خصوصي و چه دولتي بايد از يك سيستم واحد استفاده كنند. سازمان ها مي‌توانند كالاها و اقلام صنعتي كه در انبارها دارند را با یک‌زبان مشترك شناسايي كنند و از اين زبان مشترك هم خودشان بهره ببرند و هم صاحبان كالا با آنها هم‌زبان شوند. اين زبان مشترك مي‌تواند در سختي‌هايي مثل تحريم بسيار كمك كند، وزارت نفت سعي نموده به مركز ملي شماره‌گذاری کالا و خدمات ايران كه يك مركز بسيار ارزشمند است مراجعه كرده و طبق مصوبه هیئت‌وزیران از پتانسيل‌هاي آن استفاده كند. نظام طبقه‌بندی صنعت نفت، طبق اين قرارداد نه تنها دريافت يك كد خاص بلكه رد و بدل مباحث فني نيز بوده است. اين اقدام كمك شاياني به رونق توليد و شكوفايي صنعتي مي‌كند، چه از نظر اجرايي و عملياتي و چه از نظر شناسايي توليد‌كنندگان صنعت داخل كشور.

وي افزود : وزارت نفت توانسته 900.000 قلم كالا را با كمك مركز ملي شماره‌گذاری كالا در يك بانك اطلاعاتي بسيار قوي قرار دهد كه کاملاً قابل جستجو است، زيرا اين سيستم براساس داده ها به وجود آمده است. قبل از اين، اطلاعات به‌صورت يك متن ثبت می‌شد و قابل جستجو نبوده ولي در حال حاضر قلم كالا به راحتي و به‌طور كامل و دقيق قابل غربالگری است و اين اقلام در تمام سطح كشور كد شده و قابل‌شناسایی است.

گرداني نژاد در ادامه گفت: يكي از كارهاي مهم مركز ایجاد پایگاه داده براساس اطلاعات وزارت نفت بوده، ايشان تأکید كردند مركز بايد به نحوي قانون‌مند شود كه صنعت كشور موظف باشد كالاهايي كه توليد می‌شود را در نظام اطلاعاتي اين مركز، کدگذاری كند. در دنيا هم به همين شكل عمل می شود، هر قلم كالا يك شناسنامه دارد. شناسایی كالاهاي توليد داخلي ، صادراتی و وارداتي در كشور قطعاً جزو ضرورياتي است كه بايد تقويت شود. با اين نظام مي‌توان تشخيص داد كه اقلام مشابه كجاست و مبحث كدگذاري تمام تجهيزات میسر می گردد.

وي افزود: وزارت نفت در مورد قطعات يدكي هم از نظام کدینگ بهره برده است. قبلا به اموال كدي تخصيص داده نمي‌شد و فقط به قطعات كد داده مي‌شد و امكان تشخيص فراواني اموال ميسر نبود. ولي در نظام ایران کد به هر كالا همراه با قطعات آن يك كد داده‌شد و باعث شد فراواني از هر نوع كالا به دست آيد و اين امر مزيت فراوان براي توليد در داخل را به وجود آورده است.

گرداني نژاد در پایان گفت:  از آقاي ملكي مديرعامل مركز ملي شماره‌گذاري كالا و خدمات ايران درخواست می شود كه پتانسيل فني و نرم‌افزاری مركز را مانند گذشته بالا نگه‌داشته و توانايي هايي كه در مركز بوده را حفظ نمایند تا بتوانند پاسخگوي نيازهايي كه در سازمان‌هاي عظيمي مانند آبفا و محیط‌زیست و… كه در سراسر ايران است باشند.