سالروز ولادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان گرامی باد

سالروز ولادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان گرامی باد. روز ١٢ آگوست توسط سازمان ملل بعنوان روز جوان در نظر گرفته شده‌است. ولی مبنای انتخاب روز جوان در کشور ما متفاوت است. روز میلاد حضرت علی اکبر جوان برومند امام حسین (ع) که با فداکاری‌هایش در روز عاشورا جاودانه شد به عنوان روز جوان در ایران نام گذاری شده است. 
انتخاب اين روز سمبلی است برای یادآوری دورانی شكوهمندی كه مانند آن دیگر یافت نخواهد شدو فقط باید قدر آن را دانست.کشور ما ايران جوانان بی نظیری دارد جوانانی که لیاقت و شایستگی خود را در هشت سال دفاع مقدس به رخ همه جهان کشیدند. جوانانی که تمام امکاناتشان را درداخل و يا خارج از کشور رها کرده و برای دفاع از ناموس و کشورشان به جنگ رفتند. جوانان امروزی فرزندان همان دیروزی‌ها هستند پس می‌توان روی آن‌ها نیز حساب کرد همانگونه که بارها توانایی‌های خود را نشان داده‌اند. 

سخنان امام خمینی(ره) خطاب به نسل جوان و آینده ساز جامعه:

“من در اینجا به جوانان عزیز كشورمان به این سرمایه ها و ذخیره های عظیم الهی به این گل های معطر و شكفته جهان اسلام سفارش می كنم كه قدر و قیمت لحظات شیرین زندگی خود را بدانند و خودتان را برای یك مبارزه علمی و عملی بزرگ، تا رسیدن به اهداف عالی انقلاب اسلامی آماده كنید…نكته دیگری كه از باب نهایت ارادت و علاقه ام به جوانان عرض می كنم، این است كه در مسیر ارزش ها و معنویات از وجود روحانیت و علمای متعهد اسلام استفاده كنید و هیچ گاه و تحت هیچ شرایطی خود را بی نیاز از هدایت و همكاری آنان ندانید.” 

نقش جوانان در جامعه از نگاه قرآن

•    تأثیر پرهیزکارى و رعایت تقوای جوانان بر افراد جامعه
•    تحصیل علم و دانش
•    عدالت‌طلبى و حمایت از مظلومان
•    تلاش و کوشش اجتماعی
•    حق‌پذیرى
•    خوش اخلاقى و تواضع در برابر مردم
•    امر به معروف و نهى از منکر

جوانان از ديدگاه جامعه‌شناسی

 

از نظر جامعه‌شناسی، جوانان به‌عنوان نیروی محرک و منبع انرژی مثبت نقش عمده و اساسی در تعیین جهت‌گیری‌ها و توسعه‌ی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوامع دارند و استفاده‌ی بهینه و کارآمد از این عنصر حیاتی باعث پیشرفت، صلح و امیدواری به آینده می‌گردد. در واقع ملت‌هایی در تاریخ موفق بوده و به رفاه دست یافتندکه رهبری امور را به عهده‌ی جوانان گذاشته یا به جوان اعتماد و باورمندی داشته‌اند.