روز جهانی اهدای خون

سازمان جهانی بهداشت، 14 ژوئن مصادف با 25 خرداد را به عنوان روز جهانی اهدا خون نامگذاري کرد.  سرمایه های اصلی سازمان انتقال خون  اهدا کنندگان آن هستند. هم زمان با شکل گیری دانش جديد انتقال خون اهدای خون نيز در مناطق مختلف جهان شکل گرفته است.

اهدای خون در ازای پرداخت پول از عمده ترین روشهای جذب دهندگان خون بوده است. از ديگر روشهاي جذب اهداكنندگان خون ميتوان به اهدای جایگزین اشاره كرد در اين روش افراد در مواقع نیاز بستگان و نزدیکانشان به دریافت خون، اقدام به خوندهی جایگزین می كنند.
البته مناسب ترین روش جذب اهدا کننده خون به سفارش  WHO اهدای داوطلبانه خون می باشد که بهترين شکل آن اهدای مداوم و مستمر است. اين افراد ميتوانند در طول یکسال بیش از دوبار خون خود را اهدا كنند. در واقع هر فرد سالم می­تواند در هر سال، تا 4 بار يعني با فاصله دو ماه خون اهدا کند.

 

 

تاسيس سازمان ملی انتقال خون ایران

طرح تاسیس سازماني مستقل برای ساماندهی سیستم تامین خون و فرآورده‌های خونی در ايران توسط دکتر فریدون علاء  مطرح شد و سرانجام ” سازمان ملی انتقال خون ایران ” با هدف ترویج فرهنگ اهدا و تهیه و تأمین فرآورده های سالم و مطمئن و رایگان  خون به بيماران در تاريخ 9 مرداد سال 1353 تاسيس شد. امروزه در كشور ما اهدای خون به شكل داوطلبانه و با نیت انجام یک کار خوب و انساندوستانه انجام می‌شود.

 

عمده ترين مصرف کنندگان خون در ايران عبارتند از :

بیماران تالاسمی ،دیالیزی  و مبتلا به انواع هموفیلی همچنين بيماران نياز مند به جراحی های بزرگ مانند قلب ، کلیه ، مغز استخوان،… و بیماری های خونریزی دهنده، نوزادان مبتلا به زردی ناشی از ناسازگاری خون مادر و جنین، پیوند اعضاء، سوختگی های شدید،کم خونی های مزمن وانواع سرطان ها . كه با اهداي خون و انجام اين امر مهم و خيرخواهانه، ميتوان سالیانه جان میلیونها انسان را نجات داد.