روز ایمنی در برابر زلزله و كاهش اثرات بلايای طبيعی

زلزله چگونه رخ می‌دهد؟

زلزله لرزش ناگهانی پوسته جامد زمین است که گاهي اوقات در نواحی که بر روی نوار زلزله‌خیز قرارگرفته‌اند رخ می‌دهد.

زلزله چیزی نیست جز گسستن زمین و خارج شدن انرژی از درون كره زمین.

آيا پیش‌بینی زلزله امکان‌پذیر است؟

گزارش امواج و ارتعاشات می‌تواند فقط چند لحظه قبل از وقوع زلزله به ما هشدار دهد. دانشمندان می‌توانند بر اساس حرکت‌ صفحه‌ها در زمين و موقعيت  گسل‌ها، حدس بزنند که در کدام منطقه احتمال وقوع زلزله زياد است. و با برسي زمان زمین‌لرزه‌های روی‌داده در منطقه موردنظر، زمان احتمالي وقوع زلزله را پیش‌بینی کنند. با اين همه اين پیش‌بینی‌ها معمولاً بسيار ضعيف هستند

 

زلزله چگونه رخ می‌دهد؟

زلزله لرزش ناگهانی پوسته جامد زمین است که گاهي اوقات در نواحی که بر روی نوار زلزله‌خیز قرارگرفته‌اند رخ می‌دهد.

زلزله چیزی نیست جز گسستن زمین و خارج شدن انرژی از درون كره زمین.

آيا پیش‌بینی زلزله امکان‌پذیر است؟

گزارش امواج و ارتعاشات می‌تواند فقط چند لحظه قبل از وقوع زلزله به ما هشدار دهد. دانشمندان می‌توانند بر اساس حرکت‌ صفحه‌ها در زمين و موقعيت  گسل‌ها، حدس بزنند که در کدام منطقه احتمال وقوع زلزله زياد است. و با برسي زمان زمین‌لرزه‌های روی‌داده در منطقه موردنظر، زمان احتمالي وقوع زلزله را پیش‌بینی کنند. با اين همه اين پیش‌بینی‌ها معمولاً بسيار ضعيف هستند.

“آنتونیو پیر سانتی” عضو موسسه ملی ژئوفیزیک و آتش‌فشان‌شناسی ایتالیا در رابطه با پیش‌بینی زمان زلزله می‌گوید:

این چیزی که می‌گویند در فلان تاریخ در چند ماه یا چند سال دیگر یک زلزله رخ می‌دهد، تقریباً غیرممکن است. چیزی که امروز علم بشر می‌تواند انجام دهد ارزیابی خطرات زمین‌لرزه است بنابراین نمی‌توان گفت که در روز X در ساعت Y در منطقه Z یک زمین‌لرزه با شدت کم یا زیاد رخ می‌دهد. درواقع این کاری نیست که ما قادر باشیم انجام دهیم.

و پیش‌بینی یک حادثه زمین‌لرزه‌ای مثل پیش‌بینی هواشناسی نیست. تحقیقات در این بخش تازه در آغاز راه است. چیزی که در حال حاضر اهمیت دارد پیشگیری است و نه پیش‌بینی. پیشگیری از طریق توسعه ساختمان‌های ضد زلزله، آماده‌سازی مردم و فرهنگ‌سازی تنها راه مقابله با این رویداد طبیعی است.

 

 

مقابله با زلزله

چند سالي است استانداردهايي براي ساخت‌وساز ساختمان‌ها در نظر گرفته‌شده است تا در برابر زلزله مقاومت زيادي داشته باشند. ازجمله آن استانداردها می‌توان از  تقويت مصالح نام برد درواقع طراحي ساختمان‌ها بايد آن‌قدر دقيق باشند تا بدون آن‌که تخريب شوند انعطاف لازم را براي جذب ارتعاشات داشته باشند، خصوصاً در نقاط زلزله‌خیز. يكي ديگر از روش‌های مقابله  می‌توان به اطلاع‌رسانی و آموزش پيش از زلزله اشاره كرد تا در زمان وقوع زمین‌لرزه بتوان به‌درستی اوضاع را مديريت كرد و خسارات را به حداقل رساند.

کمک‌های امدادي GS1

سازمان بهداشت جهانی به کمک سایر سازمان‌های بین‌المللی به یک طبقه‌بندی استاندارد رسیده است که کلیه کمک‌های امدادی در وضعیت‌های بحرانی را این‌گونه تعريف می‌کند:دارو و کالاهای دارویی،آب و نوشیدنی،وسایل و تجهیزات بهداشتی)منظور محصولات غیر دارویی است که برای فعالیت‌های درمانی به کار می‌روند، نظیر ابزار جراحی، وسایل آزمایشگاهی، اشعه ایکس و غیره )، خوراک، پناهگاه/ برق/ تجهیزات ساختمانی، لجستیک (ابزار لازم برای امور مربوط به حمل‌ونقل)، نیازهای شخصی آموزشی، منابع انسانی (بهتر است برای داوطلبین و ستاد کمک‌رسانی ازلحاظ نوع مهارتشان طبقه‌بندی داشته باشیم. این امر به‌خصوص برای کارکنان بین‌المللی از اهمیت بیشتری برخوردار است.)، اقلام دامی کشاورزی و سایر اقلام…

مهم‌ترین خدمات در زمان وقوع بلايا عبارت‌اند از: جست‌وجو و نجات، غذا، آب، خدمات پزشکی، پناهگاه موقتی، برق و بهداشت (جمع‌آوری زباله، کالا و خدمات بهداشتی). آنچه در لجستیک امداد‌رسانی حائز اهمیت است، درواقع تحویل اقلام صحیح به افراد صحیح در مکان صحیح، در زمان صحیح و به میزان صحیح است. زنجیره امداد تمامی ذینفعان را در فرآیند امدادرسانی به هم متصل می‌سازد. این ذینفعان عبارت‌اند از اهداء‌کنندگان، سازمان‌های امدادی، ارتش، دولت‌ها و مردم آسیب‌دیده.

 

استانداردهای GS1 و کمک‌های بشردوستانه

ساختار زنجیره‌ی لجستیک بشردوستانه شامل سه مرحله‌ی اصلی است كه عبارت‌اند از:

1- تأمین اقلام و ملزومات

 2- انبارداری و مکان‌یابی از پیش

 3- حمل‌ونقل

سازمان GS1 بر اين باور است كه با کار کردن در کنار یکدیگر، می‌توانیم به تلاش‌های بشردوستانه خود از طریق قدرت استانداردهای   GS1 برای کمک به مردم دست‌یابیم. سازمان‌های بشردوستانه به‌صورت خستگی‌ناپذیری برای نجات جان انسان‌ها و حفظ کرامت انسان‌ها تلاش می‌کنند، اما شرایط کنونی بحران‌ها و افراد در معرض آسیب در جهان به‌طور کامل بی‌سابقه است. در حال حاضر، 125 میلیون نفر در جهان نیاز به کمک دارند. با توجه به اینکه تدارکات و حمل‌ونقل بیش از 60٪  هزینه‌های امدادرسانی را دربر می‌گیرد، بهبود کارایی زنجیره تأمین بشردوستانه یک ضرورت است. سازمان GS1 و استانداردهای آن در سراسر جهان برای بهینه‌سازی زنجیره تأمین شناخته‌شده است.

سازمان استاندارد جهانی GS1، به‌عنوان یک سازمان بی‌طرف و غیرانتفاعی، راه‌حل‌های معتبر و جهان‌شمولی برای باز کردن قفل‌های زنجیره تأمین به‌منظور افزایش پاسخگویی و بهره‌وری فرآیندها ارائه می‌دهد. این راه‌حل‌ها که توسط کسب‌وکارها، سازمان‌های چندجانبه و سازمان‌های غیردولتی در سراسر جهان استفاده می‌شوند، می‌توانند در فرایندهای حمل‌ونقل و تدارکات لجستیک بشردوستانه مورداستفاده قرارگرفته و از این طریق به لجستیک بشردوستانه کمک نمایند.

يكي از مهم‌ترین نكاتي که اهمیت استفاده از استانداردهای GS1 در لجستیک بشردوستانه را چند برابر می‌کند، این است که بدانیم، هدف لجستیک بشردوستانه برخلاف لجستیک تجاری، دستیابی به سود بیشتر نیست، بلکه هدف آن نجات جان انسان‌های عمدتاً بی‌گناه و جلوگیری از دامنه بحران است.

 روابط عمومی مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران