راهکار ایرانکد برای رفع مشکل قطعات خودرو

وزارت صنعت: باید از فرصت تحریم برای بومی سازی قطعات خودرو استفاده کرد – راهکار ایرانکد برای رفع مشکل قطعات خودرو

به همه خودروسازان و بخصوص سایپا و ایران خودرو اخطار می‌دهیم که حمایت دولت از آن‌ها حدی دارد و باید بتوانند از فرصت تحریم‌ها برای بومی سازی قطعات خود استفاده کنند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، صادق نجفی دستیار ویژه وزیر صنعت در امور خودروسازی در حاشیه بازدید از نمایشگاه قطعات نیازمند بومی سازی گروه خودروسازی سایپا افزود: امروز دشمن با همه وجود جنگ اقتصادی را به این کشور تحمیل کرده و ما باید با همه وجود در میدان باشیم و امروز، صنعت خودرو نیازمند مدیرانی است که تمام عشقشان تولید و کمک به تولید باشد؛ چراکه صنعت خودرو یکی از خطوط اول جنگ اقتصادی با دشمن است.
وی غفلت را عامل اصلی مشکلات پیش آمده در صنعت خودرو دانست و اظهار داشت: در روز‌هایی که می‌توانستیم برای بومی سازی و تولید داخل کردن قطعات اقدام کنیم، اقدامی نکردیم و حالا باید همه دست به دست هم دهیم تا این غفلت را جبران کنیم.
وی دولتی بودن را یکی از دلایل ضعف صنعت خودرو دانست و گفت: البته سهم دولت در خودروسازی حداکثر ۱۷ درصد است و دولت حداقل در دوره جدید دخالتی در کار آن‌ها ندارد، اما انواع تهمت‌ها به مدیران دولتی زده شده و متهم به مافیایی بودن شده اند، درحالیکه نه وزیر صنعت و نه هیچیک از مدیران وزارت صنعت ارتباطی با مافیای خودرو نداشته اند.
نجفی با اشاره به وجود بیش از ۱۴۰ هزار خودرو دپو شده در پارکینگ‌های خودروسازان بدلیل نبود یکی دو قطعه نظیر کاتالیست و ایربگ تصریح کرد: خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده، بخش مهمی از این مشکل حل شده و بزودی ۵۰ تا ۶۰ هزار خودرو ازجانب سایپا و ۲۰ هزار خودرو دیگر از جانب ایران خودرو واگذار می‌شود.وی افزود: چند ماه قبل تولید سایپا به کمتراز ۶۰۰ دستگاه در روز رسیده بود، اما امروز خوشبختانه به بالای دو هزار دستگاه رسیده است.
دستیار ویژه وزیر صنعت در امور خودروسازی همچنین در خصوص حمایت‌های دولت از قطعه سازان هم گفت: دولت و وزارت صنعت ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار به قطعه سازان اختصاص داده اند و با پیگیری وزیر صنعت، بخشی از مشکلات ارزی قطعه سازان برطرف شده است و امیدواریم با همکاری شبکه بانکی و عشق و علاقه و سرمایه قطعه سازان، این مشکل هم برطرف شود ضمن اینکه وقتی قطعات در داخل کشور تولید شود، می‌توانیم مشکلات مالی آن‌ها را با ال سی‌های داخلی برطرف کنیم.
درهمین حال، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با اشاره به رسوب به بیش از ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو در کارخانجات ایران خودرو و سایپا گفت: عملکرد انحصاری یکی دو قطعه ساز داخلی و ندادن قطعات مورد نیاز سبب بروز این مشکل شده است.
به گزارش ایرنا، فرهاد به نیا دیروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: ۹۵ درصد قطعه‌سازان با بالاترین ظرفیت خود در حال تولید قطعه هستند، اما کسری یکی دو قطعه سبب شده که خودروهای تولید شده تجاری نشوند.
وی گفت: شرکت قطعه سازی که حدود ۸۰ درصد رسوب خودروهای ایران خودرو و سایپا را سبب شده، شرکتی است که تاکنون بیشترین ارز ۴۲۰۰ تومانی را دریافت کرده و در ماه های اخیر بیشتر مطالبات نقدی خود را وصول کرده است.
وی اظهار داشت: شنیده ها حاکیست اکنون شرکت یاد شده در حال خرید شرکت‌های نیمه تعطیل قطعه سازی است، در حالی که اگر پول دارند باید جنس و قطعه به خطوط خودروسازی تزریق کند.
این مقام صنفی تأکید کرد: از قوه قضائیه، مجلس و نهادهای بازرسی، نظارتی و امنیتی تقاضا داریم به صورت فوری در این قضیه ورود کنند، زیرا عملکرد شرکت یاد شده دقیقا در راستای تحریم های دشمنان است و قطعه سازان را با افت تیراژ مواجه کرده و افزایش قیمت خودرو و نارضایتی های مردمی را دامن زده است.
به نیا خاطرنشان کرد: صنعت قطعه‌سازی توانایی دور زدن تحریم‌ها را دارد مشروط به اینکه ارز و پول لازم در اختیارشان قرار بگیرد.
در ادامه مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو افزود: در سه ماهه پایانی پارسال با مصوبه هیات دولت ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار قطعه‌سازان قرار گرفت که بسیاری از مشکلات این صنعت را در ایام پایانی سال حل کرد، اما مطابق همان مصوبه قرار بود ۸۴۴ میلیون یورو (معادل ۷ هزار میلیارد تومان) دیگر در اختیار قطعه‌سازان قرار بگیرد که تا امروز محقق نشده است.
بیگلو تاکید کرد: اگر پرداخت ۸۴۴ میلیون یورویی وعده داده شده تا دو هفته دیگر به تاخیر بیفتد، صنعت قطعه سازی زمین‌گیر خواهد شد و بیش از ۷۵۰ هزار شغل درگیر با این صنعت در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

كدهاي ملي و صنعت خودرو

مشكلات بروز كرده در صنعت خودرو كه سبب رسوب بیش از ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو در کارخانجات ایران خودرو و سایپا به علت عدم وجود تنها يكي يا دو قطعه شده است را مي توان به شكل زير دسته بندي نمود:

قطعاتي كه تامين كننده داخلي ندارند.
قطعاتي كه در انحصار يك يا دو تامين كنندگان داخلي هستند.
سوء استفاده برخي از تامين كنندگان عمده در شرايط تحريم
با توجه به اينكه توليد داخل بودن قطعات و توزيع بموقع آن ها يكي از راهكارهاي اصلي تامين خودرو داخلي و مديريت بازار نابسامان خودرو است. وجود سيستمي كه بتواند تامين كنندگان هر قطعه و حجم توليد آن را مشخص كرده و با رديابي قطعات از لحظه توليد تا لحظه اي كه در خودرو مونتاژ شده و تحويل مشتري مي شود، مي تواند به عنوان راهكار به صنعت خودرو سازي كمك نمايد.

ساختار كد ملي بگونه اي است كه هر قطعه را بر اساس ماهيت، كاربرد و مرجع عرضه شناسايي كرده و مشخصات آن را در كاتالوگ الكترونيك آن حفظ مي نمايد.

كد ملي يك كد 16 رقمي است كه براي هر قطعه با طراحي خاص و داراي عرضه كننده مشخص، به شكل منحصر بفرد توليد مي شود. به عنوان مثال كد زير بررسي مي شود:

4091110157120001

نام محصول: پيچ شش گوش واشر سر خود نيم دنده پايه دينام پرايد سايز 10x95 mm شماره فني  K99796-1095 نام تجارتي…  

 

كد مورد نظر مربوط به قطعه پيچ خودروي پرايد است كه براي پايه دينام استفاده مي شود و شماره فني ان نيز مشخص است.

بخشي از كاتالوگ الكترونيك قطعه:

 

چنانكه مشاهده مي شود اطلاعات كاملي از قطعه بهمرا تامين كننده آن قابل مشاهده است و از آنجا كه كد ملي آن با معني است و ارقام آغازين كد كه 4091110 مي باشند: بيانگر سطح طبق بندي آن به شرح زير است:

 

 

 

 

براحتي با جستجوي تمامي كدهايي كه در سطح 4091110 وجود دارند تمامي تامين كنندگان اين قطعه را مي توان شناسايي نمود.

اين ساختار مزيت هاي زير را فراهم مي كند:

شناسايي تامين كنندگان
وجود حدود 000/210 كد ملي در ساختار ملي ايران كد كلاس قطعات خودرو، بانك كاملي از اطلاعات تامين كنندگان خرد و كلان هر قطعه فراهم كرده است. با اين اطلاعات قطعاتي كه تامين كننده داخلي ندارند يا تنها يك يا دو تامين كننده دارند، قابل شناسايي هستند. دولت با شناسايي اين حوزه ها و ارائه تشويق هاي توليد يا واردات مي تواند بخش از مشكلات را حل نمايد.

با مشخص كردن قطعاتي كه بدليل كمبود آن ها خودروهاي توليد شده ناقص مانده اند ( به عنوان مثال ايربگ) اطلاعات به شكل دسته بندي شده تر از بانك ايران كد استخراج و نتايج مورد نظر قابل تفكيك تر خواهد بود.

شناسايي قطعات
كدهاي ملي منحصر بفردي كه قطعات و تامين كنندگان آن ها را به شكل معني دار شناسايي مي كند، امكان اتصال به سيستم هاي رديابي را دارند. اين كدها زيرساخت سيستم هاي رديابي هستند. با استفاده از سيستم هاي رديابي و پيگيري هر قطعه به محض خروج از خط توليد مي توان مانع احتكار قطعات مورد نياز صنعت خودرو سازي شد.

سيستم رديابي علاوه بر آن روشي براي كنترل اصالت قطعات است و با استفاده از آن مي توان مشخص كرد قطعات مورد استفاده در يك خودرو ( حتي زماني كه در دست مشتري نهايي است) از كدام تامين كننده دريافت شده است.