دانلود دستورالعمل دریافت شناسه برای کالای (لوازم خانگی) موجود در بازار و انبارها

در مقاله آیین نامه اجرایی شناسه‌های کالا و رهگیری کالا موضوع ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز دستورالعل مروبط به دریافت شناسه کالا برای پوشاک و منسوجات را مشاهده نمودیم. در این مقاله سعی داریم دستورالعمل مروبط به دریافت شناسه کالا برای لوازم خانگی را توضیح بدهیم.

نحوه اجرای طرح شناسه‌دار کردن لوازم‌خانگی

کلیه واردکنندگان، تولیدکنندگان، عرضه‌کنندگان عمده و خرده موظف هستند نسبت به تعیین تکلیف کالای مشمول مطابق شرایط ذیل اقدام نمایند .
الف. تولیدکنندگان و واردکنندگان موظف اند حداکثر دو ماه پس از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل شناسه کالاهایی را که تولید یا وارد کرده‌اند را مطابق با فرمت ارائه شده در ماده 4 دستورالعمل اجرایی ثبت شناسنامه اخذ و نصب شناسه کالا برای گروه کالایی لوازم خانگی به نحو مقتضی در اختیار عرضه‌کنندگان قرار دهند .
ب. مالکان کالای مشمول در سطح عرضه و انبار موظف‌اند تا 9 ماه پس از ابلاغ این دستورالعمل ضمن دریافت شناسه کالا از واردکنندگان و تولیدکنندگان نسبت به الصاق شناسه کالا بر روی کالاهای فاقد شناسه خود اقدام نمایند .
تبصره 2-کالاهای مشمول که تا سه ماه پس از ابلاغ این دستورالعمل به مصرف کننده نهایی فروخته شده باشند نیازی به اخذ شناسه کالا ندارند .
تبصره 1- عرضه‌کنندگانی که به نحوی از انحاء برای عرضه کالای خود از فضای مجازی مانند وبسایتهای فروش، شبکههای اجتماعی، اپلیکیشن‌های موبایلی و… استفاده می‌کنند ملزم به درج شناسه در کنار سایر مشخصات کالا در بسترهای فوق‌الاشاره می‌باشند در غیر اینصورت ملاک عمل ماده 9 این دستورالعمل خواهد بود .
تبصره 9- توزیع‌کنندگان و عرضه‌کنندگان عمده و خرده موظف اند از تاریخ مذکور در بند الف این ماده از دریافت کالاهای فاقد شناسه کالا خودداری نمایند. در غیر این صورت مسؤولیت حمل، نگهداری، انبارش، عرضه و فروش کالای مصداق قاچاق بر عهده آنان خواهد بود و ماده 9 این دستورالعمل ملاک عمل خواهد بود.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران با اشاره به نحوه اجرای طرح شناسه‌دار کردن لوازم‌خانگی گفت: براساس این طرح تا 15 بهمن 98 به فروشندگان فرصت داده‌شده تا شناسه کالاهای موجود در مغازه‌های خود را دریافت کنند.

GTIN به جای شناسه کالا

GTIN یا شماره جهانی قلم کالای تجاری، برای کدگذاری انواع کالا و خدمات استفاده می‌شود. در واقع می‌توان این‌گونه بیان کرد که قلم تجاری به هر نوع کالا یا خدمتی گفته می‌شود که ممکن است لازم باشد اطلاعات از پیش تعیین‌شده آن، بازیابی شود و علاوه بر این، بتوان آن را در هر نقطه از زنجیره تأمین، قیمت‌گذاری، سفارش دهی یا حسابرسی کرد. شماره جهانی قلم تجاری در 4، 12، 13 و 14 رقم موجود است که متداول‌ترین آن‌ها کد 13 رقمی است.

هنگامی‌که به راهنمای سامانه شناسه کالا رجوع کنیم، پس از ورود به سامانه و ثبت کالا، اگر پیش‌ازاین از مرکز ملی شماره‌گذاری کالا کد GTIN دریافت کرده باشید، می‌توانید با اظهار آن، به‌عنوان شناسه کالا، آن را ثبت کنید و وارد مرحله بعدی شود و در صورت نداشتن آن، می‌توانید برای دریافت آن با بخش امور مشترکین مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران با شماره14-88924605در ارتباط باشید.

دریافت شناسه کالا

شناسه کالا از سال 1374 در مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات صادر شده و این مرکز پایگاه داده ای مجهز به 3.820.000 بانک اطلاعات کالایی دارد. برای دریافت لیست نمایندگان مرکز GS1 ایران  جهت اخذ شناسه کالا به لینک زیر مراجعه کنید.

دریافت لیست نمایندگان مرکز 

جهت پرسیدن هرگونه سوال درمورد اخذ و صدور کد شناسه کالا با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

02188924605 الی 19

داخلی امور مشترکین: 111-115-123-116-124-143-130-113-114-117-132

داخلی بازاریابی: 232-234-230-222-318-402-237-318

 

سوالات متداول

همین الان عضو شوید

دریافت ایرانکد

دانلود دستورالعمل دریافت شناسه برای کالای (لوازم خانگی) موجود در بازار و انبارها