خدمات GS1 در بخش‌هاي مختلف قسمت اول

سازمان جهاني GS1 با استفاده از استاندارد‌هاي خود اقدام به ارائه را‌هكار‌ها و خدماتي در حوزه‌هاي مختلفي همچون خرده‌فروشي، بهداشت و درمان، حمل‌ونقل و لجستيك، خدمات غذايي، صنعت مالي، بانكداری، پوشاك و غيره كرد‌ه‌است كه در اين فصل به صورت مختصر برخي از اين خدمات توضيح داده خواهد شد.

سازمان جهاني GS1 با استفاده از استاندارد‌هاي خود اقدام به ارائه را‌هكار‌ها و خدماتي در حوزه‌هاي مختلفي همچون خرده‌فروشي، بهداشت و درمان، حمل‌ونقل و لجستيك، خدمات غذايي، صنعت مالي، بانكداري، پوشاك و غيره كرد‌ه‌است كه در اين فصل به صورت مختصر برخي از اين خدمات توضيح داده خواهد شد.

محصولات و خدمات سازمان جهاني GS1 به صورت كلي شامل موارد زير مي‌باشد:

  • مدیریت پیش‌شماره یکتای جهانی شرکت‌های ایرانی و کمک به کدگذاری کالاهای تجاری و محموله‌های آنها و تخصیص بارکد
  • کمک به شناسه‌دار کردن مکان‌های فیزیکی و موقعیت‌های مؤثر در زنجیره تأمین (مانند تولیدی، مرکز پخش، خرده‌فروشی و …)
  • ثبت و اطلاع‌رسانی مشخصات شرکت‌های ارائه‌کننده محصولات تجاری در سایت بین‌المللی Gepir
  • آموزش و مشاوره درباره پياده‌سازي سيستم‌هاي كدينگ و راه‌حل‌هاي بهبود فرايندهاي زنجيره تأمين و عرضه كالاها و خدمات
    علاوه بر خدمات ذكر شده در بالا، سازمان GS1 در چهار بخش اصلي به ارائه خدمات مي‌پردازد كه در ادامه چهار بخش اصلي به همراه خدمات ارائه شده ذكر مي‌شود:
    – بخش کالاهای خرده‌فروشی
    o سيستم رديابي و رهگيري
    o توسعه پايدار
    o ايمني مشتري
    o كيفيت داده‌ها
    – بخش بهداشت و درمان
    o ايمني بيمار
    o تداركات الكترونيكي
    o رديابي دارو و تجهيزات پزشكي
    o شناسايي تجهيزات پزشكي (UDI)
    – بخش حمل ونقل و لجستیک
    o مديريت حمل و نقل
    o مديريت عمده‌فروشي
    o مديريت تحويل
    o مديريت اموال
    o مديريت فرآيندهاي مرزي
    – خدمات غذايي
    در ادامه به شرح تفصيلي خدمات GS1 در حوزه‌هاي مختلف پرداخته مي‌شود.

services gs1

 1- خدمات GS1

خدمات GS1 فعاليت هايي است كه براي تسهيل و كمك در خصوص كاركرد های GS1 به اعضاء و ساير افراد ارائه مي شود. هر يك از خدمات GS1 در سطح جهان در دسترس است و قابليت سازگاري با خيلي از كاركردها را دارد. مسئوليت تأمين خدمات و پشتيباني كاربران بين سه بخش دفتر جهاني GS1، سازمانهاي عضو GS1، و ارائه دهندگان خدمات به عنوان شخص سوم تقسيم شده است.
برخي از خدمات GS1 برنامه هاي آموزشي و برخي ديگر فعاليت هاي پشتيباني مشتريان است. ساير خدمات GS1 ارتباط مستقیم تري با سيستم معماري GS1، استانداردهاي GS1 و سيستم‌هاي اطلاعاتي مورد نياز كاربران نهايي دارد. اين خدمات، ستون فقراتي فراهم مي كند كه موجب شناسايي و لينك كاربران نهايي به همديگر شده و كاربران نهايي و ارائه دهندگان خدمات را قادر مي‌سازد تا انواع خدمات داراي ارزش افزوده را بر اساس استانداردهاي شناسايي GS1 مهيا كنند.

gs1 services

GS1-2 و تجارت الکترونیکي

GS1 در سال 2007 اولين سند جامع استراتژيك خود براي تجارت الكترونيكي را تدوين نموده‌است. متعاقب آن پيشرفت‌هاي زيادي در دستيابي به اهداف استراتژيك، توسط دفتر جهاني GS1 و سازمان‌هاي عضو GS1 بوجود آمد. اما با توجه به اينكه محيط كسب‌و‌كار و شرايط هميشه در حال تغيير است، در سال 2010، استراتژي تجارت الكترونيكي بازبيني و سند جديدي تحت عنوان”GS1 eCom 2010 Strategy” تدوين و منتشر شد.
در سند راهبردي جديد، GS1 eCom 2010 Strategy، يك نقشه راه بالادستي براي توسعه آينده GS1 eCom و پلتفرم مشترك براي تمامي فعاليت‌هاي GS1 در دفتر جهاني و سازمان‌هاي عضو ارائه شده‌است. در ادامه خلاصه‌اي از راهبردها و برنامه-هاي استراتژي GS1 eCom 2010 Strategy تشريح شده است.
چشم انداز و ماموريت استراتژي تجارت الكترونيكيGS1 :
GS1 eCom بستري است كه در آن طرف‌هاي تجاري بتوانند در همه صنايع و مكان‌هاي جغرافيايي با هم همكاري نمايند. اين چشم‌انداز GS1 را به عنوان يك سازمان جهاني و مديريت كنندة چارچوب بنيادي لازم، براي تقويت تجارت جهاني مطرح كرده‌است.
ماموريت GS1 eCom فراهم نمودن و مديريت زبان كسب‌و‌كار و تجارت جهاني مشترك مي‌باشد كه در قالب eCom فني، متناسب با جامعه هدف و خدمات پشتيباني به منظور تسهيل ارتباط بين شركاي تجاري ارائه شده‌است. مجريان مي‌توانند اقدام به استفاده مستقيم اين قالب با شركاي تجاري خود و يا ترجمه مشخصات ارائه شده توسط سازمان‌هاي عضو نمايند.
GS1eCom به دنبال دستيابي به قابليت همكاري جهاني، از طريق اهداف استراتژيك سه گانة زير است:
1. GS1 محتواي تجاري را از ملاحظات فني جدا مي‌نمايد، طوري كه فرآيندها، شرايط و اصطلاحات تجاري هماهنگ و استاندارد مي‌شوند.
2. پشتيباني پياده‌سازي و ظرفيت‌سازي GS1 به منظور تكميل سرمايه گذاري هاي صورت گرفته براي توسعه استاندارد‌ها در سال‌هاي اخير، افزايش خواهد يافت.
3. GS1 با پشتيباني بهتر از اعضا، در پاسخ به چالش‌هاي فزآيندة جهان كسب‌و‌كار، ارزش افزوده سيستم‌هاي قابل نصب خود را افزايش مي‌دهد.
برنامه GS1 eCOM به شرح زير است:
طراحي زبان تجاري مشترك جهاني(GS1 BMS) براي همسويي با استانداردهاي معناييUN/CEFACT. دفتر جهانيGS1 و سازمان هاي عضو، مشاركت فعالي در توسعه و نگهداري استانداردهاي UN/CEFACT دارند تا نيازهاي كاربران در تدوين استانداردها محقق شود.
پشتيباني از شركت‌ها براي استفاده از زبان تجاري مشترك جهاني از طريق:

  • فراهم سازي مشخصات ترجمه بين زبان مشترك جهاني و ديگر زبان‌ها
  • ارتقاي دستورالعمل هاي مستندسازي و پياده سازي
  • تقويت فرهنگ داده‌هاي جهانيGS1 به منظور ارائه تفسير يكسان از فرآيندها و داده‌هاي تجاري
  • تداوم در حفظ و نگهداري EANCOM و GS1 XML
    براي بخش‌هاي جديد و فضاهاي خالي (مثل دولت الكترونيكي و آموزش و يادگيري)، بخصوص دولت الكترونيكي، استاندارد UN/CEFACT XML به عنوان يك گزينه مطرح است. استاندارد XML مبتني بر UN/CEFACT در بخش‌هاي موجود مثل خرده فروشي نيز قابل توسعه است، اما اين امر مستلزم درخواست قوي كاربران حداقل از 5 كشور و تصويب تيم راهبري GS1 مي‌باشد.
    از سویی دیگر GS1 استانداردهایی را برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات کسب‌و‌کار طراحی نموده است. این استانداردها هنگامي مورد استفاده قرار مي‌گيرند كه نياز باشد داده ها به طور خودكار بين دو يا چند كاربر نهايي تراكنش پيدا كنند. در چنين شرايطي، كاربران نهايي درگير، بايد درك مشتركي از ساختار و معناي اطلاعات كسب‌و‌كار داشته باشند و اين منجر به پيدايش استانداردهايي ازGS1 كه محتواي اطلاعات كسب‌و‌كار را تعريف مي نمايد، مي گردد. علاوه بر اين، كاربران نهايي بايد روشي مورد توافق براي برقراري ارتباط داده ها بين خودشان داشته باشند و اين منجر به پيدايش استانداردهايGS1 براي ارتباط اطلاعات كسب‌و‌كار مي شود. در نهايت، به دليل طبيعت باز زنجيره‌تامين، ممكن است كه يك كاربر نهايي هميشه از قبل نداند كه اطلاعات كسب‌و‌كار مربوطه را كجا پيدا كند و اين منجر به پيدايش استانداردهاي تبادل اطلاعات GS1، در سراسر زنجيره‌تامين مي گردد.
    در يك محيط بين المللي، اين استانداردها بايد نياز جريان بدون درز داده ها در سراسر جهان با لزوم احترام به حاكميت ملي و مقررات محلي را برآورده نمايند. اين امر منجر به اصول فدراسيون مرتبط در سراسر جهان شده است كه به اطلاع رساني در خصوص طراحي خدمات GS1 كمك مي نمايد.

 

برای مشاهده ادامه مقاله فوق از صفحه e-code بازدید نمایید.