حمایت روسای3 کمیسیون تخصصی مجلس از ایران کد

نقطه رسانه ای : روسای 3 کمیسیون مرتبط وتخصصی مجلس با اعلام حمایت از گسترش و اجرایی شدن هرچه سریع تر ایران کد بر فرهنگ سازی و بیان مزایا و ابعاد این طرح برای صاحبان صنایع، واحدهای تولیدی و تجار و بازرگانان تاکید کردند.

به گزارش خبرنگارما، روسای کمیسیون‌های تخصصی اقتصادی، صنایع و معادن  و عمران نقطه نظرات خود را درباره ایران کد بیان کرده و رفع نقاط ضعف آن و حمایت همه جانبه دولت از آنرا خواستار شدند.
برای فراگیر شدن استفاده از سیستم ایران‌کد در فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و صنعتی راهی جز اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی، بستر سازی و توجیه ذی‌نفعان آن نیست.
سیدحسین هاشمی- رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی درباره نقش ایران‌کد در شفاف‌سازی فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی گفت: وزارت بازرگانی در یک اقدام مناسب که چندی پیش از طرح پایلوت آن بازدید کرده‌ایم، مشخصات تولیدات انواع کالا و خدمات را در شبکه الکترونیکی ثبت می‌کند که این امر امکان شناسایی کالاهای تولیدی و وارداتی در بازار را فراهم می‌کند.
وی با اشاره به نقش ایران‌کد در شناساندن تولیدات و توانمندی‌های صنعتی کشورمان به تجار و بازرگانان سایر کشورها اظهار کرد: برای گسترش استفاده از این سیستم همه دستگاه‌ها باید در فرهنگ‌سازی و آماده‌سازی زمینه‌های آن مشارکت کنند چرا که اگر به لحاظ ساختاری خود را آماده ورود به این فضا‌ها نکنیم در بحث ورود به سازمان جهانی تجارت هم دچار مشکل می‌شویم. وی تنها راه فراگیر شدن ایران‌کد و از میان برداشتن برخی مقاومت‌ها را اطلاع‌رسانی، بستر‌سازی و فرهنگ سازی بر شمرد و تأکید کرد: مجریان ایران‌کد، علاوه بر فرهنگ‌سازی با طرف‌های درگیر و ذی‌نفع این امر باید وارد مذاکره شده و آنها را اعم از بخش دولتی یا خصوصی توجیه کند.
رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی همچنین بهره‌مندی بخش‌های مختلف اقتصادی کشورمان از سیستم ایران‌کد را بسیار سودمند توصیف کرد و گفت: این‌که انواع و اقسام کالاهای تولیدی کشورمان از قابلیت شناسنامه‌دار شدن برخوردار شده و در جایی اطلاعات و مشخصات آنها ثبت شده و حتی در بازار قادر به رهگیری آنها به لحاظ توزیع و کیفیت  و مبدأ تولیدی باشیم زمینه‌های شفافیت فعالیت‌های اقتصادی رافراهم خواهد کردولذا مجلس وکمیسیون صنایع ومعادن ازاجرایی شدن آن حمایت خواهدکرد.
وی تصریح کرد: دراین راستا اگرلازم باشد درحین بررسی لایحه بودجه89 به این مسئله توجه لازم را خواهیم داشت. البته بهتراست خود مسئولین ایران کد نیز رایزنی‌های لازم را انجام دهند و نمایندگان را نسبت به مزایای این طرح و ابعاد آن توجیه کنند.
کدگذاری  کالاهاویژگی بازار متشکل وشفاف است
درهمین حال رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سیستم کدگذاری کالا باعث استانداردسازی اطلاعات کالاها می‌شود.
ارسلان فتحی پور تأکید کرد: یکی از طرح‌هایی که دولت در مسائل اقتصادی دنبال می‌کند ایران کد است که براین اساس تمامی کالاها در تمام کشور می‌توانند دارای اطلاعات یکسان و استاندارد در تمام کشور شوند و شفاف سازی صورت گیرد..
وی گفت: با این شیوه به‌دست آوردن اطلاعات در مورد کمیت و کیفیت  تولید و مصرف و چگونگی صادرات و واردات کالا مشخص می‌شود.
عضو کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس با اشاره به این‌که نظام کد‌گذاری کالاها در تمامی کشورهای پیشرفته و در بازارهای متشکل اقتصادی کاملاً سابقه دارد و شناخته شده‌است خاطرنشان کرد: با این سیستم بسیار راحت می‌توان تقاضای جامعه و افراد را شناسایی کرد و میزان درخواست بازار از کالاها را شناسایی و آن را تنظیم کرد.
رئیس کمیسیون اقتصادی از مزایای داشتن «کد» برای هر‌ کالا را جلوگیری از قاچاق ذکر کرد و گفت: از دیگر اهداف این طرح اجرای مالیات برارزش افزوده است که می‌تواند، تولید، صادرات و واردات را شفاف کند و دست واسطه‌های غیر ضروری را کاهش دهد.
وی‌افزود: قطعاً با چنین شیوه‌ای بسیار راحت می‌توان کالای قاچاق را شناسایی کرد، چون کالایی که (کد) نداشته باشد و مالیات برارزش افزوده آن پرداخت  نشده باشد، فاکتور فروش ندارد و کالای قاچاق محسوب شده و در هر جای بازار ایران قابلیت رهگیری دارد.
وی گفت: درخصوص مسائل بهداشتی و سلامت جامعه نیز وقتی صحبت از کلمه استاندارد برای کالاهایی است، قطعاً اولین شرط آن سلامت اجناس است. لذا کالایی که توانسته از مؤسسه استاندارد مهر تأیید را بگیرد این تضمین را می‌تواند به خانواده‌ها بدهد که بهترین خرید را انجام داده‌اند.
وی افزود: داشتن استاندارد و کد شناسایی بهترین راه برای تشخیص سلامت کالاها است.
مجلس آماده حمایت از سیستم ایران کد است
محمد حسین مقیمی رئیس کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد که جهت تطبیق واقعیت‌های صادرات و واردات، کددار شدن محصولات، ضروری است و مجلس آمادگی دارد در این زمینه حمایت‌های لازم راازایران کد داشته باشد..
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که با ایران کد افراد دلال وسودجونمی‌توانند وارد چرخه داد‌و‌ستد شوند گفت: داشتن شناسنامه برای هر کالایی، تضمین کننده کمیت وکیفیت  اجناس است و صاحبان صنایع ومردم را از خطر تقلب دور نگه می‌دارد..
وی افزود: با ایران کدمشخص می‌شود چه افرادی، چه کالاهایی را در چرخه اقتصادی قرار دادند.
رئیس کمیسیون عمران تأکید کرد: با چنین روشی کالاهای غیر استاندارد نمی‌تواند وارد سیستم  توزیع کالای کشورشود و اگر دولت هم قصد کنترل داشته باشد، سریعاً می‌تواند در چرخه واردات و صادرات متوجه شود چه کسی متولی چنین کالایی بوده‌است.
وی گفت: قطعاً برای بهبود روند کدگذاری باید تسهیلات کافی در اختیار سیستم قرار گیرد تا در جهت کمک به روند تولید، واردات و صادرات باشد.
مقیمی تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد که در صورت ضرورت، حمایت‌های لازم را در این زمینه داشته باشد.البته دولت درطرح تحول اقتصادی جایگاه خوبی برای این سیستم درنظر گرفته اما مجلس بنای حمایت از یک چنین نظام‌های سودمندی رادارد.