جولان محصولات خارجی در بازار با وجود ممنوعیت واردات – نقش استانداردهای GS1 در پیشگیری از قاچاق

یک تولیدکننده لوازم‌خانگی با اشاره به اینکه 3 برند معروف خارجی با استفاده از قاچاق کالا بیش از 50 درصد بازار را در اختیاردارند، گفت: بخش عمده‌ای از این قاچاق به شیوه ته‌لنجی و بخش دیگر به‌وسیله وانت و کانتینر صورت می‌گیرد که روزانه 2 تا3 هزار خودرو برآورد می‌شود.

یک تولیدکننده لوازم‌خانگی با اشاره به اینکه 3 برند معروف خارجی با استفاده از قاچاق کالا بیش از 50 درصد بازار را در اختیاردارند، گفت:

بخش عمده‌ای از این قاچاق به شیوه ته‌لنجی و بخش دیگر به‌وسیله وانت و کانتینر صورت می‌گیرد که روزانه 2 تا3 هزار خودرو برآورد می‌شود.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات و به نقل از خبرگزاری فارس، صنعت لوازم‌خانگی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع کشور طی سال‌های اخیر همواره با معضل قاچاق کالا روبرو بوده است. بر اساس اظهارات کارشناسان بازار لوازم‌خانگی و برخی از شواهد و قرائن موجود، حجم قابل‌توجهی از کالاهای مصرفی در این بازار از طریق قاچاق تأمین می‌شود به‌طوری‌که تقریباً در تمام محل‌های عرضه این محصولات مانند مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و حتی سایت‌های فروش، کالای قاچاق به‌وفور وجود دارد.

از سوی دیگر مقامات رسمی نهادهای درگیر با مسئله قاچاق لوازم‌خانگی و برخی از بازیگران اصلی این صنعت ازجمله تولیدکنندگان، آمارهای متناقضی در این خصوص ارائه می‌دهند. به گفته حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بازار لوازم‌خانگی در 6 ماهه ابتدای امسال با بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان کشفیات قاچاق، در رده دوم اقلام مکشوفه قاچاق قرار دارد.

عبدالمجید اجتهادی، مدیرکل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات نیز در خصوص گستردگی حضور قاچاق لوازم‌خانگی در بازارهای کشور می‌گوید:

پروند‌ه‌های کلانی در این حوزه وجود دارد که به اسم قطعه، کالای کامل را وارد کشور میکنند و کالای قاچاق از بانه و گناوه نیز به‌راحتی از طریق شوتی‌ها وارد کشور می‌شوند.

علاوه بر این، آذر امسال بود که حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی با اشاره به حجم و شیوه‌های قاچاق در صنعت لوازم‌خانگی، اظهار داشت: قاچاق رسمی لوازم‌خانگی عمدتاً از طریق مرزهای آبی کشور صورت می‌گیرد و بر اساس آمار و اطلاعات موجود، حجم قاچاق لوازم‌خانگی به‌روزی هزارتا 3 هزار ماشین ( وانت‌بار، نیسان و …) رسیده که از 4 بندر تجاری به مراکز استان‌ها وارد می‌شود.

مرتضی میری، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی نیز معتقد است قاچاق لوازم‌خانگی در سال‌های اخیر نه‌تنها کاهش نداشته، بلکه با افزایش 100 درصدی روبرو بوده است.

با توجه به اهمیت موضوع قاچاق لوازم‌خانگی با علیرضا ملکی، مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران  که نمایندگی انحصاری سازمان جهانی GS1 را در اختیار دارد به گفت‌وگو نشستیم.

– برای شروع بحث، لطفا تاریخچه‌ای از مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران را بیان کنید.

ملکی:

مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران در سال 1374 توسط موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی تاسیس و  به‌عنوان عضو سازمان GS1 بین‌الملل در ایران پذیرفته شد. مرکز، خدمات مختلف و گسترده‌ای را سازگار با استانداردها و راهکارهای جهانی در اختیار شرکت‌ها و موسسات فعال در کشور قرار می‌دهد.

 

ایران کد

راهکارهای مرکز و یا راهکارهای استاندارد  GS1در این مورد چیست؟

ملکی: سیستم GS1 به‌عنوان سیستم یکپارچه‌سازی استانداردهای کدگذاری جهانی، اطلاعات موردنیاز برای مدیریت زنجیره تامین کالا را توسط شناسایی، موجودیت‌های ثابت و در گردش چرخه از قبیل اقلام تجاری، واحدهای لجستیک، دارایی‌ها و مکان‌های فیزیکی (تولید و انبار) فراهم می‌آورد. این سیستم از طریق شناسایی (تخصیص ID به موجودیت‌های اصلی در زنجیره تامین)، ضبط (نشاندن داده‌ها بر حامل‌هایی مانند بارکد، دیتا بار، دیتا ماتریس و تگ‌های فرکانس رادیویی) به اشتراک‌گذاری (تبادل داده‌ها بین طرف‌های مختلف) عمل می‌کند. طرح در نظر گرفته‌شده در حالی قرار است به‌زودی به مرحله اجرا گذاشته شود که پیش‌ازاین هیچ‌یک از اقدامات صورت گرفته برای کنترل ورود کالا به کشور موفق نبوده‌اند، اما بین‌المللی بودن این طرح موجب شده مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به اجرایی شدن آن امیدوار باشند.