تصویب لایحه‌ تسهیل مالکیت صنعتی، تولید و صادرکنندگان ایرانی در جلسه هئیت وزیران

در جلسه‌ای که در تاریخ ۱۹ آبان ماه امسال با حضور هیات‌وزیران و به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد، آیین‌نامه چگونگی ثبت بین‌المللی و درج شناسه (کد) مبدا محصولات و کالاهای صادراتی در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) مورد تصویب قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران و به نقل از ایرنا در جلسه‌ای که در تاریخ ۱۹ آبان ماه امسال با حضور هیات‌وزیران و به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد، آیین‌نامه چگونگی ثبت بین‌المللی و درج شناسه (کد) مبدا محصولات و کالاهای صادراتی در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) مورد تصویب قرار گرفت.

سازمان جهانی دارایی فکری با هدف حمایت از دارایی فکری در استکهلم سوئد تشکیل شده که دارای دو رکن اساسی است؛ یکی از این ارکان حفظ مالکیت صنعتی (اختراعات، نشان تجاری صنعتی و طراحی صنعتی) است.

یکی از راه‌های حمایت از محصولات و کالاهای ایرانی و تسهیل تجارت بین‌المللی استفاده از شناسه (کد) یکتا جهانی و درج کدهای مذکور بر روی محصولات است.

تصویب لایحه مذکور می‌تواند عضویت تولیدکنندگان و صادرکنندگان در سیستم شناسه یکتا جهانی را تسهیل کند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر نهادهای ذیربط با استفاده از این شناسه یکتا جهانی می‌توانند نسبت به پایش و نظارت مستمر بر کیفیت و کمیت فرآیند صادرات محصول و تایید اصالت محصول ثبت ‌شده یا مبدا کالا اقدام کنند.

در این مصوبه دولت به‌منظور حمایت از محصولات ایرانی که شناسه یکتا جهانی و ثبت بین‌المللی را بر روی محصولات خود درج کنند، ساز وکارهای تشویقی نظیر جوایز صادراتی، کمک‌ هزینه بازاریابی و تبلیغات و شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی در نظر گرفته است.

تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی می‌توانند نسبت به اخذ شناسه جهانی یکتا از وزارت صنعت اقدام و آن را بر روی بسته‌های خرده‌فروشی جعبه کاغذی(کارتن) و جعبه چوبی (پالت) درج کنند.

سازمان جهانی صادرکننده کدهای بین‌المللی محصولات، در طول زنجیره تامین سازمان GS۱ است. ۱۱۴ کشور عضو رسمی سازمان GS۱ هستند و استانداردهای GS۱ در بیش از ۱۵۰ کشور مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

ادامه خبر از وبسایت ایرنا