تشخیص کرونا-ویروس در چین با استفاده از کدهای QR

روز چهارشنبه، Alipay ، (برنامه پرداخت بخش مالی Alibaba Ant Financial )، ویژگی جدید خود را با همکاری دولت چین منتشر کرد که یک کد QR رنگی به منزله سلامت ساکنان به آن‌ها اختصاص می‌دهد. این اپلیکیشن برای تشخیص بیماری کرونا بسیار مفید است.

کاربران این شهر یک فرم آنلاین تهیه کرده که شماره شناسنامه آن‌ها را نشان می‌دهد، در این فرم سوالاتی از قبیل: آیا اخیراً به خارج از شهر Hangzhou سفر کرده‌اید و یا علائمی داریئ که نشان دهنده یک بیماری مانند تب یا سرفه شدید است؟

کاربران پس از پر کردن پرسشنامه، کد QR مبتنی بر رنگ یا نوعی بارکد را در تلفن‌های همراه خود دریافت می‌کنند که نشان دهنده وضعیت سلامتی آن‌ها است. این بارکدها جهت پیشگیری از شیوع بیماری کرونا می‌تواند بسیار مفید واقع شوند.

به کاربران دارای کد قرمز دستور داده می‌شود 14 روز در قرنطینه بمانند و از طریق DingTalk چک‌های منظم را انجام دهند، یک برنامه چت نیز در محل کار توسط Alibaba اجرا می شود.

به کاربران دارای کد زرد  نیز دستور داده می شود 7 روز در داخل بمانند، در حالی که کاربران با کد سبز ممکن است آزادانه سفر کنند.

 

همچنین دولت چین اپلیکیشنی را در اختیار شهروندان این کشور قرار داده است که به آنان اجازه می‌دهد بررسی کنند آیا در معرض ویروس کرونا بوده‌اند یا نه.

این «ردیاب آشنای نزدیک» به کاربر می‌گوید آیا در اطراف او کسی حضور دارد که به این ویروس مبتلا است یا به ابتلا مشکوک است؟ این اپلیکیشن سپس از افرادی که در معرض خطر تشخیص داده می‌شوند می‌خواهد در خانه بمانند و مقامات بهداشت محل را مطلع کنند.

برای استفاده از این اپلیکیشن، کاربران با تلفن هوشمندشان یک بارکد را از صفحه اپلیکیشن در شبکه اجتماعی WeChat یا درگاه پرداخت ALipay اسکن می کنند. بعد از اینکه اپلیکیشن روی تلفن همراه نصب شد، کاربر با یک اسم و شناسه در سیستم ثبت می شود و میتواند ببیند افراد نزدیک وی و موجود در لیست دوستانش مبتلا به ویروس و یا در معرض ابتلا هستند یا نه.

در حال حاضر ۲۰۰ میلیون دوربین مدار بسته در چین مردم این کشور را تحت نظر دارند. پیشتر پلیس چین گفته بود به کمک دوربین‌هایی با قابلیت تشخیص چهره افراد توانسته است یک مظنون را در میان جمعیتی ۶۰ هزار نفری که در یک کنسرت در جنوب شرق چین حضور داشتند شناسایی و دستگیر کند.