تشخیص اصالت لوازم خانگی برای مشتری امکان‌پذیر شد/ کد کالا سد قاچاق می‌شود

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به الزام تولیدکنندگان به اخذ شناسه و کد رهگیری کالا گفت: این طرح تفاوت بسیاری با طرح‌های قبلی شناسایی لوازم خانگی قاچاق دارد و تا حد امکان راه تخلف را بسته است.

 به گزارش مرکز ملی شماره‌گزاری کالا و خدمات ایران به نقل از اقتصادآنلاین درباره جزییات طرح مبارزه با لوازم خانگی قاچاق توضیح داد: طی 10 سال گذشته طرح‌هایی مانند “شبنم” برای شناسایی کالای با اصالت و قاچاق اجرا شد اما نتوانست موفقیتی کسب کند؛ به طور مثال برچسب‌های شبنم به راحتی فروخته می‌شد و هر کس می‌توانست آن را به محصولات خود بزند.

غزنوی اضافه کرد: سال 95 هیات دولت مصوبه اجرای طرح شناسه و کدرهگیری کالا را مطرح کرد و از سال 96 تا کنون دستورالعمل‌ها و امور اجرایی این آیین‌نامه بررسی شد؛ در نهایت طبق ابلاغیه وزارت صمت از اردیبهشت ماه امسال تولیدکننده‌ها و بازاریان موظف شدند که بر روی همه کالاهای موجود در انبارهایشان شناسه کالا نصب کنند و از آذر ماه نیز این دستورالعمل به کارخانه‌های تولیدی ابلاغ شد.

جمع‌آوری کالای قاچاق از 15دی ماه

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: بر این اساس کارخانه‌ها و تولیدکننده‌ها باید با مراجعه به سایت مربوطه تولیدات و اطلاعات محصولات خود را اظهار و از طریق این سامانه شناسه کالا دریافت و در نهایت برچسب ایران کد، شماره سریال، شناسه کالا و کد رهگیری را بر روی تمامی کالا‌های تولیدی نصب کنند. به این ترتیب از 15 دی ماه هر کالایی که شناسه نداشته باشد به عنوان کالای قاچاق توسط نهادهای نظارتی ثبت و ضبط خواهد شد.

وی تاکید کرد: این اقدام گام مثبتی در راستای مبارزه با کالای قاچاق است که باید در مراحل بعدی نحوه مبارزه با کالای قاچاق و برخورد با کسانی که کد رهگیری را بر روی کالاهای خود نصب نکرده‌اند مشخص و راه‌های فرار بسته شود؛ همچنین کالاهایی که در حال حاضر در بازار وجود دارد نیز باید توسط ارگان‌های مربوطه ثبت و ضبط و با فروشنده قاچاق برخورد شود.

غزنوی در پایان حمایت از تولیدکنندگان را قطعه تکمیل کننده پازل مبارزه با قاچاق دانست و تصریح کرد: از آنجاکه بخش عمده بازار کشور را قاچاق فراگرفته و تولیدکننده در یک فضای نابرابر رقابت می‌کند، لازم است که دولت علاوه بر اجرای طرح مبارزه با کالای قاچاق از تولیدکنندگان داخلی و برند ملی حمایت لازم را انجام دهد.

GTIN جایگزین شناسه کالا

“هیئت‌وزیران” طی مصوبه ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، که در تاریخ 23/6/95 به تصویب رسیده است، تأکید نموده‌اند که در صورت دریافت کد GTIN دیگر نیازی به دریافت کد شناسه کالا نیست. در زیر به این تبصره اشاره شده است:

تبصره – در مواردی که کالا دارای شناسه کالای بین‌المللی ازجمله شماره جهانی قلم کالا GTIN باشد، این شناسه به عنوان شناسه کالا استفاده می‌شود.

تابه‌حال 90 هزار تأمین‌کننده برای یک‌میلیون قلم کالای خود که کد شناسایی GTIN  از مرکز ملی شماره‌گذاری دریافت کردند و می‌توانند از کدهای مذکور برای ثبت در سامانه شناسه کالا نیز استفاده کنند و سایر تأمین‌کنندگان نیز با توجه به مزایایی کد شناسایی GTIN می‌توانند به‌جای دریافت کد شناسایی شناسه کالا، کد شناسایی GTIN اخذ نمایند.

شناسه کالا از سال 1374 در مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات صادرشده و این مرکز پایگاه داده‌ای مجهز به 3.820.000

بانک اطلاعات کالایی دارد. برای دریافت لیست نمایندگان مرکز GS1 ایران  جهت اخذ شناسه کالا به لینک زیر مراجعه کنید.

دریافت لیست نمایندگان مرکز 

جهت پرسیدن هرگونه سوال در مورد اخذ و صدور کد شناسه کالا با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

02188924605 الی 19

داخلی امور مشترکین: 111-115-123-116-124-143-130-113-114-117-132

داخلی بازاریابی: 232-234-230-222-318-402-237-318