تسهیل تجارت جهانی با متصل کردن جریان داده‌ها به جریان کالاها در GS1

تهران- ایرنا- مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران، گفت: رسالت جی. اس۱ هدایت، طراحی و تحقق استانداردهای جهانی به‌منظور بهینه‌سازی و توسعه زنجیره‏ عرضه و تقاضا است و از دیگر اهداف آن، تسهیل تجارت جهانی با متصل کردن جریان داده‌ها به جریان کالاها قابل اشاره است.

تهران- ایرنا- مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران، گفت: رسالت جی. اس۱ هدایت، طراحی و تحقق استانداردهای جهانی به‌منظور بهینه‌سازی و توسعه زنجیره‏ عرضه و تقاضا است و از دیگر اهداف آن، تسهیل تجارت جهانی با متصل کردن جریان داده‌ها به جریان کالاها قابل اشاره است.

جی. اس۱ یک سازمان جهانی غیرانتفاعی، غیرسیاسی و غیردولتی با سابقه ۴۵ ساله است که استانداردهای بین‌المللی در خصوص مدیریت زنجیره تامین‌ جهانی را وضع کرده ‌است. استانداردهای جی اس۱ پرکاربردترین استانداردهای جهان محسوب شده و حاصل یک خرد جمعی است.

مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران با سابقه بیش از ۲۳ سال در کشور به عنوان عضو رسمی سازمان جی اس ۱ جهانی، با شناسایی بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار قلم کالای تولیدی یا وارداتی که مطابق با ابلاغیه ریاست جمهوری به‌عنوان یکی از ۱۲ بانک اطلاعاتی مرجع کشور و تنها بانک مرجع کشور در حوزه کالا و خدمات شناسایی شده و با تکیه بر پتانسیل‌ها و توانمندی‌های خود تاکنون توانسته نقش و جایگاه مهمی در زمینه ایجاد زبان مشترک بین اجزای مختلف زنجیره تأمین و کسب و کار ایفا کند.

در این زمینه، «علیرضا ملکی» مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران  در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود:‌ این مرکز به عنوان تنها نماینده رسمی انحصاری سازمان جهانی جی. اس۱ در ایران است.

به گفته این مقام مسئول، استانداردهای جی. اس۱ اطلاعات زیرساختی را برای ایجاد، جمع‌آوری و به اشتراک‌گذاری اطلاعات فراهم می‌کند و اینها به‌منظور مدیریت زنجیره تأمین، بهبود فرآیندهای زنجیره و اتصال جریان داده به جریان کالا تهیه شده است.

وی اظهار داشت: در جهان پیشرفته امروز که همه نیازهای انسان با فناوری و اینترنت در هم آمیخته شده، استارتاپ‌ها به‌طور انکارناپذیری در رشد و توسعه جوامع ایفای نقش می‌کنند.

ملکی گفت: با نگاهی به روند رو به رشد سرمایه‌گذاری جهانی روی استارتاپ‌ها در دو دهه اخیر، می‌توان گفت یکی از مهمترین ارکان موثر بر این مقوله، سرمایه‌گذاری و وجود موسسه ها و نهادهای سرمایه گذاری است که نقش مهمی در شکل‌گیری، رشد و موفقیت کسب وکارهای نوپا دارند.

وی ادامه داد:‌ از این رو، سازمان‌ها با فراهم آوردن راهبردهای درست و مناسب، باید تسهیلات لازم را برای ارتقای استارتاپ ها ایجاد کنند تا علاوه بر اشتغال‌زایی بتوانند در توسعه کسب و کار نقش مهمی ایفا کنند.

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران بیان داشت:‌ اعتقاد بر این است که استفاده هر چه بیشتر از این استانداردها می تواند کشور را در تحقق اهداف مشخص شده راهبری کرده و به کسب و کارهای مختلف رونق بخشد.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا اس. پی ها (SP یا شرکای تجاری و ارائه دهندگان راه حل) و استارتاپ‌ها می توانند به عنوان بازوان این مرکز عمل کرده تا ضمن جذب سهم بیشتر بازار، به صنعت و تجارت کمک شایانی کنند.

ملکی یادآور شد: شرکت‌ها با نیازمندی‌ها، بازار و فرآیندهای متفاوت می­توانند از استانداردهای جی. اس۱ برای همکاری بهتر و به اشتراک‌گذاری اطلاعات برای بهبود فرایندها استفاده کنند.

وی یادآور شد: از دیگر خدمات جی. اس۱، بانک اطلاعاتی جی. اس۱ کلود (GS۱ Cloud) است که بزرگترین بانک اطلاعاتی معتبر محصولات در جهان است، این بانک اطلاعات همه کالاهایی که دارای شماره جهانی قلم کالای تجاری (جی. تی. آی. ان – GTIN) هستند را در خود جای می‌دهد.

این مقام مسئول گفت: با شروع به ارائه خدمات جی. اس۱ کلود از آغاز سال ۲۰۱۸، اطلاعات درست و دقیق بیش از ۸۵ میلیون قلم کالا در اختیار مردم سراسر جهان قرار گرفته و با توسعه خدمات آن همه اعضای مرکز جی اس۱ ایران و همچنین سایر شرکت‌ها و عموم مردم کشور نیز از امکانات آن بهره‌مند خواهند شد.

وی خاطرنشان‌کرد: به‌عنوان‌مثال، مشتریان خواهند توانست داده‌های درست کالا را از خرده‌فروشان، فروشگاه‌های الکترونیکی، بازارها و نرم‌افزارهای کاربردی به دست آورند که این امر منجر به افزایش رضایت و اعتماد آنها می‌شود، همچنین شرکت‌های فعال در صنایع مختلف، از جمله شرکت‌های مرتبط با بهداشت و درمان از مزایایی مانند توزیع کارآمدتر و یکپارچه‌تر داده‌های موثق کالاها و ابزارهای پزشکی بهره‌مند خواهند شد.

ملکی اظهار داشت: ‌این رویداد بهترین فرصت برای بازاریابی محصولات شرکت‌ها در سطح جهان بوده و به همه اعضای جی. اس۱ در سراسر جهان که از کد جی. تی. آی. ان برای شناسایی و معرفی کالاهای خود به مشتریان استفاده می‌کنند، این امکان را می‌دهد که بدون پرداخت هیچ‌گونه هزینه اضافی، محصولات خود را در معتبرترین و بزرگترین سامانه بین‌المللی محصولات، در معرض دید میلیاردها مشتری بالقوه و بالفعل قرار دهند.

این مقام مسئول گفت: مشکلات و پیچیدگی‌های تجارت جهانی بسیار زیاد است، بر این اساس جی. اس۱ مأموریت خود را مقابله با این شرایط قرار داده و استانداردهایی را برای بهبود زنجیره­ تأمین و عرضه طراحی و اجرا کرده است؛ به عبارتی مهمترین هدف جی. اس۱ بهبود زنجیره‌های تأمین از طریق استانداردهاست.