تراکنش سریع و ایمن در زنجیره‌تامین با NFC

 

تراکنش سریع و ایمن در زنجیره‌تامین با NFC: خرید و انجام تراکنش‌های مالی سریع و ایمن از مهم‌ترین عوامل یک زنجیره‌تامین با تراکنش‌های مالی بسیار زیاد است. اگر در یک زنجیره‌تامین شکست یا تأخیرهای زیادی هنگام این‌گونه تراکنش‌ها به وقوع بپیوندد ضررهای مالی زیادی به اقتصاد وارد می‌کند. نتیجه دیگر آن دلسردی مشتریان از خرید با تکنولوژی‌های روز و روی آوردن آن‌ها به روش‌های سنتی (مثل حمل پول نقد) است که خود این موضوع باعث افزایش هزینه زمانی و احتمال سرقت اموال می‌شود. یکی از روش‌های نوین پرداخت در زنجیره‌تامین که امروزه در کشورهای پیشرفته مورداستفاده قرار می‌گیرد استفاده از تکنولوژی NFC است.

تراکنش سریع و ایمن در زنجیره‌تامین با NFC

قابلیت NFC چیست؟

کلید معنی و کاربرد NFC در خود واژه است: Near Field Communications یا ایجاد ارتباط از نزدیک.‌ NFC مجموعه‌ای از یکسری استاندارد‌ها در دستگاه‌های قابل‌حمل است و به آن‌ها اجازه بر‌قراری ارتباط رادیویی Peer to Peer می‌دهد که نتیجه آن ردوبدل شدن داده‌ها از طریق گذاردن آن‌ها در کنار هم یا چسباندن آن‌ها به هم است. به شکل خلاصه NFC عبارت است از برقراری ارتباط بین دستگاه‌های نزدیک به هم‌.

قابلیت NFC

NFC :

NFC خود ناشی از RFID است. RFID یا Radio Frequency Identification تکنولوژی است که فروشگاه‌های بسیار بزرگ و شرکت‌های حمل‌ونقل برای رصد کالا‌ها از آن استفاده می‌کنند و امواج الکترومغناطیس را برای تبادل اطلاعات به کار می‌گیرد. NFC یک تکنولوژی کاملاً مشابه است که تنها تفاوت آن این است که برای گوشی‌های هوشمند در دست مشتریان بهینه‌سازی و استانداردشده است. این استاندارد‌ها توسط گروهی بانام NFC Forum تعریف و تبیین شده که مجموعه از نوکیا، سونی و فیلیپس هستند پس اگر گوشی هوشمند شما به NFC مجهز باشد، قادر به برقراری ارتباط با سایر گوشی‌های هوشمند واجد NFC یا دستگاه‌های قرائت گر NFC است.

NFC خود ناشی از RFID

NFC چگونه کار می‌کند؟

تا اینجا متوجه شدیم که NFC وسیله‌ای برای فرستادن داده‌ها از طریق امواج رادیویی است. از این دیدگاه شبیه به WiFi و بلوتوث است، ولی‌ از بلوتوث بسیار سریع‌تر است و با ایجاد مدار الکتریکی، دو دستگاه را باهم ارتباط می‌دهد؛ برای نمونه، سامسونگ Beam از NFC برای ارتباط گوشی‌های هوشمند و سپس از بلوتوث برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند.

NFC با دستگاه‌هایی سروکار دارد که متکی بر انرژی خود برای عملکرد نیستند؛ مانند قرائت گرهای بلیت الکترونیکی. فرکانس تبادل داده NFC برابر با 13/56 MHz است.

هم‌اکنون سه استاندارد برای عملکرد NFC وجود دارد: نخست حالت Peer to Peer که به دو دستگاه اجازه تبادل اطلاعات را می‌دهد. دوم حالت Read/Write که به یک دستگاه فعال اجازه برداشت اطلاعات از یک دستگاه منفعل را می‌دهد‌ و حالت سوم‌، شبیه‌ساز کارت که به شما امکان می‌دهد، دستگاه NFC مانند گوشی هوشمند را به‌عنوان یک کارت اعتباری و یا کارت بلیت الکترونیک استفاده کنید.

NFC چگونه کار می‌کند

کاربرد‌‌های NFC

اکنون ‌با همه این تفاسیر باید پرسید، ‌NFC چه کار‌بردی دارد و چرا برای بسیاری از کاربران وجود آن درگوشی هوشمند از اهمیت بالایی برخوردار است؟ همان‌گونه که گفته شد، شاید ساده‌ترین راه استفاده از این ابزار برای برقراری ارتباط از راه نزدیک، ‌تبادل اطلاعات همچون بلوتوث باشد، ولی این مورد اساساً چیز جدیدی نیست. آنچه NFC را به یک ابزار پرکاربرد تبدیل می‌سازد، آینده تجارت الکترونیک است. کافی است تصور کنید که گوشی هوشمند شما بعد از خرید از یک سوپرمارکت و یا فروشگاه بزرگ نقش کارت اعتباری شمارا بازی کند‌ و یا به‌عنوان بلیت الکترونیک مترو یا اتوبوس آن را به دستگاه قرائت گر نشان دهید. این کار‌ها هم البته چندان جدید نیست و باید گفت، NFC ارتباط زیادی با IOT یا Internet of things دارد؛ به این معنا که NFC شمارا در آینده نزدیک قادر می‌سازد ‌دستگاه‌های هوشمند منزل خود را با آن هدایت کنید. همه این‌ها به این معناست که در آیند‌ه نزدیک NFC گوشی هوشمند شمارا ‌به ‌ابزاری بسیار مهم تبدیل خواهد ساخت و درنتیجه‌ باید گفت، خسران از دست دادن گوشی هوشمند نیز چند برابر خواهد بود.

تکنولوژی NFC چیست و چه کاربردهایی دارد؟

امروزه تعداد گوشی‌هایی که از تراشه NFC استفاده می‌کنند و این سامانه را پشتیبانی می‌کنند روزبه‌روز در حال افزایش است. (به‌طور مثال گوشی‌های هوشمند جدید) با استفاده از این تراشه اطلاعات به‌صورت کد شده بین دو وسیله ردوبدل می‌شود. البته اگر گوشی شما جدید نیست، این تراشه را می‌توان خرید و بر روی باتری گوشی چسباند تا با ساده‌ترین گوشی هم این تکنولوژی در دسترس شما باشد.

تکنولوژی NFC چیست

مهم‌ترین کاربرد NFC، پرداخت پول از طریق گوشی‌های هوشمند است. برای این منظور، کاربر اطلاعات مربوط به کارت اعتباری خود را درگوشی ذخیره می‌کند و در زمان خرید، گوشی را به دستگاه NFC ‌ خوان نزدیک می‌کند تا پرداخت انجام شود. بیشتر معاملات نیاز به تصدیق ندارند ولی در برخی موارد ممکن است فروشندگان درخواست تائید هویت کنند.

چگونه کار می‌کند؟

برای اینکه تلفن هوشمند شما بتواند با دستگاه‌های دارای NFC ارتباط برقرار کند، بایستی از چیپ NFC برخوردار باشد. تکنولوژی NFC بر اساس «شناسایی فرکانس رادیویی» (RFID) ساخته‌شده که به یک گجت امکان می‌دهد تا به گجتی دیگر امواج رادیویی ارسال کند و پس از شناسایی یکدیگر، عملیات مشخصی بین آن‌ها انجام شود.

 

5

ادامه مقاله تراکنش سریع و ایمن در زنجیره‌تامین با NFC در وب سایت e-code