تاکید میر کاظمی بر فعال‌شدن هر چه سریعتر ایران کد در صنعت نفت

نقطه‌رسانه‌ای:وزیر نفت برفعال شدن هر چه سریعتر نظام ملی طبقه بندی و خدمات شناسه کالا و خدمات- ایران کد- در صنعت نفت تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی وزارت نفت سید مسعود میر کاظمی امروز شنبه در مراسم تقدیر از پژوهشگران نمونه صنعت نفت، ضرورت طبقه‌بندی و کد ملی کالاهای مورد نیاز صنعت نفت و لزوم سامانه خرید را از جمله پروژه‌های مکمل نظام‌نامه جدید پژوهشی صنعت نفت ذکر کرد و گفت: کد ملی کالاهای داخلی-ایران کد-زبان مشترک میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است؛ به طوری که با اجرای این طرح( کدملی کالا) قواعد سلامت خرید تامین می‌شود.
وی افزود: هم اکنون بسیاری از کالاهایی که به کشور وارد می‌شود به دلیل ناآگاهی خریداران از نوع و میزان کالاهای تولید شده در کشور است که این امر در بخش تجهیزات صنعت نفت نیز مشهود است.
وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون در صنعت نفت نیاز به مرکز استانداردسازی ساخت قطعات و ملزومات و اعلام کالاهای تولیدی داخل است، گفت: مرکز استانداردسازی ساخت کالا در صنعت نفت نیاز است هرچه زودتر شکل گیرد.
میرکاظمی راه‌اندازی سامانه خرید کالا در صنعت نفت را یکی دیگر از نیازهای این صنعت برای حمایت از کالاهای داخلی اعلام کرد و گفت: بسیاری از کشورها هم اکنون کالاهای مورد نیاز صنایع خود را با قیمت و کیفیت مشخص در سامانه‌های الکترونیکی ارائه می‌کنند.
وی افزود: اگر تولیدکنندگان کالا در این سامانه قیمتی بیشتر از نرخ بازار برای کالای خود ارائه کنند، از سامانه الکترونیک خرید دولتی کالا خارج خواهد شد؛ بنابراین با راه‌اندازی این سامانه، تولیدکنندگان بخش خصوصی تلاش بیشتری برای ارائه کالا با قیمت مناسب می‌کنند 
وزیر نفت با تاکید بر اینکه ساختار نظام جدید پژوهش در این وزارتخانه مبتنی بر تامین نیازهای داخلی و حمایت از ساخت داخل است، گفت: ایجاد صندوق حمایت از ساخت داخل، به منظور تامین نیازهای صنعت نفت موضوعی مهم است.
وزیر نفت با اشاره به اینکه اجرای پروژه‌های پژوهشی در صنعت نفت به صورت کنسرسیومی تاثیر و سرعت بیشتری خواهد داشت، گفت: هم اکنون برای اجرای پروژه‌های پژوهشی به صورت کنسرسیومی وزارت نفت حاضر است بودجه بیشتری در اختیار مراکز علمی کشور بگذارد.
وی با بیان اینکه تشکل‌های کنسرسیومی از توان مالی و اجرایی بیشتری نسبت به شرکت‌های منفرد برای اجرای طرح‌ها برخوردارند، گفت: اجرای پروژه‌های پژوهشی در صنعت نفت به این صورت در نظام‌نامه جدید پژوهشی صنعت نفت لحاظ شده است.
وی گفت: در صورتی که پروژه‌های پژوهشی در صنعت نفت نتیجه محور باشند مدیران این صنعت برای حل مشکلات و موانع، توجه بیشتری به امر پژوهش خواهند داشت.
میرکاظمی از علاقه مندی وزارت نفت برای افزایش بودجه پژوهشی مرتبط با صنعت نفت کشور خبر داد و گفت: به طور قطع در آینده با توسعه بخش‌های پژوهشی بودجه این بخش با هدف افزایش اثربخشی طر ح‌ها افزایش خواهد یافت.