بکارگیری «ایران کد» به مدیریت بازار و کنترل قاچاق کمک می‌کند

تهران- ایرنا- مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران (ایران کد یا GS۱ ایران) ضمن معرفی این مرکز به عنوان کدینگ مختص شناسه گذاری کالاها و خدمات، گفت: ‌اگر به دنبال مدیریت درست بازار، جلوگیری از قاچاق، مالیات ستانی صحیح، تسهیل در تجارت، بهبود وضعیت حمل و نقل، لجستیک و غیره هستیم، ابزارهای آن در ایران کد تعریف شده است.

به گزارش ایرنا، جی. اس۱ (GS۱) یک سازمان جهانی غیرانتفاعی، غیرسیاسی و غیردولتی با سابقه ۴۵ ساله است که استانداردهای بین‌المللی در خصوص مدیریت زنجیره تامین‌ جهانی را وضع کرده ‌است. استانداردهای GS۱ پرکاربردترین استانداردهای جهان محسوب شده و حاصل یک خرد جمعی است.

مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران با سابقه بیش از ۲۳ سال در کشور به عنوان عضو رسمی سازمان GS۱ جهانی، با شناسایی بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار قلم کالای تولیدی یا وارداتی که مطابق با ابلاغیه ریاست جمهوری به‌عنوان یکی از ۱۲ بانک اطلاعاتی مرجع کشور و تنها بانک مرجع کشور در حوزه کالا و خدمات شناسایی شده و با تکیه بر پتانسیل‌ها و توانمندی‌های خود تاکنون توانسته نقش و جایگاه مهمی در زمینه ایجاد زبان مشترک بین اجزای مختلف زنجیره تأمین و کسب و کار ایفا کند.

این مرکز بر مبنای استانداردهای سازمان جهانی GS۱، اقدام به ارائه‌ کدهای استاندارد Global Trade Item Number (یا GTIN) برای شناسایی اقلام تجاری و GLN) Global Location Number) برای شناسایی موجودیت‌ها (فیزیکی، حقوقی یا حقیقی) می کند.

همچنین از سال ۱۳۸۵ این مرکز توانسته است نظام ملی طبقه‌بندی کالا در کشور (ایران‌کد) را راه‌اندازی کند و یک پایگاه داده‌ ملی و یکپارچه از اقلام کشور را تشکیل دهد.

«علیرضا ملکی»، مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران در این مورد، به ایرنا گفت: نخستین بار بیش از ۲۳ سال پیش «محمد نهاوندیان»‌ معاون کنونی اقتصادی رئیس جمهوری پایه گذار عضویت و نمایندگی ایران در سازمان جهانیGS۱ شد و مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران (جی. اس۱ ایران) راه اندازی شد، اما امروز نقش و وظایف این مرکز مغفول مانده است.

وی تاکید کرد: مردم حق دارند بدانند کالاهای مختلفی که به دستشان می رسد، از چه موادی تهیه شده، چه مسیری را برای رسیدن به دست مصرف کننده نهایی طی کرده، تولیدکننده آن کیست، در کجا تولید شده و غیره و همه این پرسش ها با استفاده از کدهای استاندارد GS۱ پاسخ داده می شود.

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران ادامه داد: ‌اگر دولت همچون گذشته از این مرکز حمایت کند، بسیاری خدمات که امروز دغدغه رئیس جمهوری و دولتمردان است، تحت استانداردهای جهانی درآمده و مردم نیز می توانند خدمات بهتری در حوزه های مختلف کالایی و خدماتی دریافت کنند.

ارائه برخی خدمات سازمان تجارت جهانی

ملکی هشدار داد:‌ موازی کاری‌ها در این حوزه می‌تواند به حذف امتیاز نمایندگی ایران در این سازمان جهانی منجر شود که در این صورت، بازگشت به آن بسیار هزینه بر خواهد بود، این در حالی است که سازمان جهانی GS۱ اکنون برخی خدماتی که سازمان تجارت جهانی (WTO) ‌عرضه کننده آن است را در مقوله‌های تجارت و شناسایی کالاها به ایران ارائه می‌کند.

وی افزود: ‌در موضوع به دست آوردن بازارهای بین‌المللی، ایران به دنبال حضور قوی‌تر در بازارهایی نظیر پسته، فرش، زعفران و غیره بود که در آنها مزیت رقابتی دارد، استانداردهای GS۱ شرایط را فراهم کرده تا کالاها به بازارهای جهانی معرفی تا محصولات اصلی از محصولات تقلبی بازشناسانده شود و به کالاهای ایرانی ارزش افزوده بیشتری بدهد.

بر پایه این گزارش، کدهای ملی کالا یا همان ایران کد، در واقع کاتالوگ الکترونیکی کالاهاست که توسط یک شناسه برای هر قلم کالای تجاری ایجاد می‌شود و اطلاعات آن در پرتال ملی اطلاع‌رسانی کالا در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

بزرگترین مزیت ایران کد برای تولیدکنندگان کوچک و متوسط، شناسنامه‌دار کردن و انتشار اطلاعات محصولات آنهاست، کاری که خود آنها برای انجامش باید هزینه‌های گزافی بپردازند. همچنین مزیت عمده این سامانه برای تولیدکنندگان بزرگ کشور این است که از طریق آن قادرند اطلاعات محصولات خود را در اختیار دیگر سازمان‌های دولتی به‌عنوان مصرف‌کنندگان بزرگ کشور قرار دهند.

منبع : ایرنا