ایران کد می تواند نظام توزیع کالای کشور را از روستایی به مدرن تبدیل کند

نقطه رسانه ای :معاون بازرگانی داخلی وزیر بازرگانی گفت:ایران کد یکی از ابزاری است که می تواند نظام فعلی توزیع ایران را از روستایی به مدرن تبدیل کند.

محمد صادق مفتح در گفتگو با خبر نگارماافزود: من بارها گفته‌ام که نظام بازرگانی کشور نیازمند مهندسی دوباره و نوینی است البته باز ـ مهندسی این نظام اقتصادی، نیازمند کاهش طبقات عمده فروشی اقتصادی است و این امر در حال حاضر فراهم نیست باید زمینه‌های لازم در این خصوص فراهم شود.
وجود یک بانک اطلاعاتی از میزان و نحوه توزیع کالا بسیار ضروری است. سطح خرده فروشی، مرجع خاصی در بازار ندارد این مرجع باید شکل بگیرد. ضرورت تغییر بازار از فشاری به کششی مهم است و در تمام این موارد، به یک زبان مشترک فنی نیاز داریم.
وی اظهارداشت: دوره کنونی اما تجربه ‌گذار از نظام سنتی به دوران مدرن و توسعه‌یافتگی است، نظام توزیع ما واقعاً شکل یک نظام روستایی را دارد که جالیز خیاری در منطقه‌ای با فاصله از روستا، برداشت می‌شود، این محصول از روستا بار حیوان شده سپس به مغازه آورده می‌شود حالا ابعاد را کمی بزرگتر تصور کنید. چند 10 هکتار جالیز خیار در خوزستان یا دزفول و به همان نسبت، وسیله حمل و نقل، کامیون و تریلی است ولی هر دو مسیر به مغازه می‌رسند. روابط همان روابط است اما با ابعادی بزرگتر  در آن روستا مغازه‌ای کوچک بود ولی در اینجا 700 مغازه هست، به عبارت روشن‌تر: منطق ارتباط اجزا، همان شکل دادوستد روستایی گونه است.
وی تصریح کرد:
وقتی قرار است کالاهای متعدد را در بستر تجارت الکترونیک طی مراحل مختلف تولید، توزیع، واردات، صادرات (حتی توزیع خرد) رصد کنیم، باید عوامل گوناگون زبان مشترکی داشته باشند؛ از واردکننده گرفته تا بنکدار، تولیدکننده و حتی شرکت‌های پخش و عوامل پخش و خرده فروش‌ها در حال حاضر موضوع «کد» در کشور وجود دارد و از دهه 70 شمسی اجرایی شده اما قابلیت‌های این کد در حد همان دهه است چون این نظام کدگذاری با امکانات آن زمان بنا شده است.شرایط این کد قدیمی نیاز کنونی ما را پوشش نمی دهد به خاطر این که با محدودیت‌ها و امکانات نرم افزاری ساده‌ی آن زمان برنامه ریزی شده است، هر چند این سیستم در آن زمان بهترین بوده اما حالا که بستری گستره تر ، نظامی پیچیده امکانانت بیشتری داریم، طبیعتا می توانیم یک گام بالاتر برداریم، نیازهای بیشتری را با این کد بر آورده کنیم که خود نوع مشابه‌ها و اجزای کالا را در بر می گیرد. بنابراین به زبان مشترک« نظام کدینگ » نیاز داریم و این یک ضرورت جدی است که اگر این کار را انجام ندهیم در بخش زیادی از گسترده بازار داخلی و جهانی ناموفق خواهیم بود.
وی خاطر نشان ساخت:
نباید به بازار اجازه داد کالای بی هویت توزیع کند و به عنوان اولین اقدام، نیازمند یک زبان مشترک هستیم و معتقدم نظام کدینگ کالا نقطه شروعی در نظام بازرگانی و باز مهندسی است.

وی گفت:ایران کد استفاده‌های متعددی دارد که فقط بخشی از آن مربوط به کالاهای قرار گرفته در جریان نظام توزیع است. یعنی آنچه که ما در نظام توزیع استفاده می کنیم نازلترین سطح استفاده است.
به عبارت روشن‌تر ما صرفاً نام «یونیک» کالا و یک زبان مشترک برای فعالان مختلف این حوزه ایجاد کرده‌ایم و بهره‌برداری مان هم در همان حد است استفاده مدیریتی می‌کنیم، براساس بانک اطلاعاتی می‌توانیم بفهمیم که چند کارخانه در کشور خمیردندان تولید می‌کنند. براساس بانک اطلاعاتی می‌توان به جستجوی اطلاعات پرداخت.
مفتح افزود:اگر بنا باشد نظام تنظیم بازار مبتنی بر پیشگیری باشد تا برخورد با بحران، طبیعتاً این چنین نیازی پیش‌بینی بازار را می‌طلبد. تمام این کارها براساس زیرساخت و زبان مشترکی که نظام ایران‌کد در اختیار ما قرار می‌دهد قابل انجام است.
تقریباً در تمام 10 پروژه‌ای که طرح ساماندهی تحول نظام اقتصادی برای آنها تعریف و عنوان شده ایران کد، نیاز همه بخش‌ها است و در تمام آنها با نسبت‌های متفاوت نیاز به کد ملی داریم.
نهایت این‌که کدینگ کاری مهم و کلیدی است و باید در اجرای آن دقت کافی صورت بگیرد.