ایران کد ابزاری برای جلوگیری از عرضه کالای قاچاق است

نقطه رسانه ای –  رئیس سازمان بازرگانی آذربایجان شرقی از لزوم استفاده از ایران کد به عنوان ابزاری برای جلوگیری از ورود و عرضه کالای قاچاق و حمایت از تولیدات داخلی یاد کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز شماره گذاری کالا و خدمات ایران (ایران کد )، به نقل از خبرگزاری فارس ، صادق نجفی در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان گفت: استفاده از ایران کد از جمله اقدامات مهم برای ساماندهی وضع توزیع، معرفی و پیگیری مشخصات کالا از بدو تولید تا عرضه در بازار است.
رئیس سازمان بازرگانی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بهره‌مندی از ایران کد اطلاعات پایه زنجیره تأمین در حوزه کالا اعم از کالاهای وارداتی و ساخت داخل را تحت کنترل درمی‌آورد، اظهار داشت: تمام اطلاعات اعتباری کالا از قبیل مراجع عرضه کننده، مشخصات فنی، استاندارهای ملی و بین‌المللی آن ثبت و ذخیره می‌شود و دسترسی به آن از سوی مصرف‌کنندگان آسان است.
نجفی ادامه داد: شکل‌گیری بازار شفاف، روان و کارآمد ایجاد امکان عرضه مستقیم کالا تحقق تأمین حداکثر نیازها از منابع داخلی، ایجاد شفافیت اقتصادی، سلامت اقتصادی و حل مسئله قاچاق کالا را از جمله اهداف مهم پیاده‌سازی و بهره‌مندی از ایران کد دانست.
وی گفت: حضور گسترده کالاهای ایرانی در تجارت الکترونیک از دیگر مزایای استفاده از این طرح است، همچنین این طرح می‌تواند ابزاری قوی برای کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از رقابت ناسالم برخی افراد، سودجویی توزیع‌کنندگان کالاهای قاچاق باشد که از این نظر به معنای حمایت از تولیدات داخلی هم خواهد بود.
رئیس سازمان بازرگانی آذربایجان شرقی، ارتباط با نظام کدگذاری بین‌المللی، زمینه‌سازی برای معرفی و تبلیغ گسترده کالا و توزیع آن در سطح بین‌المللی و کاهش هزینه توزیع و فروش از جمله اهداف مهم اجرای طرح ملی ایران کد در کشور عنوان کرد.
نجفی با اشاره به اینکه اکنون تمام کالاهای وارد شده به استان کد شناسایی دریافت می‌کنند، ادامه داد: دریافت کد شناسایی به عنوان یک الزام است و وجود کالای بدون شناسنامه به عنوان کالای قاچاق تلقی و تخلف محسوب می‌شود.
رئیس سازمان بازرگانی آذربایجان شرقی در ادامه از دریافت ایران کد توسط 3 هزار و 500 واحد تولیدی در آذربایجان شرقی نیز خبر داد.