ایران‌کد جعل شدنی نیست

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران از راه اندازی سایت جدید ایران کد، جست‌وجوی کالا به روش ساده تر و ایجاد یک روش سیستماتیک برای حمایت از تولید داخل در سال جاری خبر داد.
احمد غلام زاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: ایجاد روش سیستماتیک برای حمایت از تولید داخل در نیمه اول سال عملیاتی خواهد شد.
وی با بیان اینکه به دنبال افزایش عضو و کدملی کالا در سامانه ایران کد هستیم ادامه داد: تا پایان سال گذشته 58 هزار عضو و دو میلیون کد ملی صادر شد که از این تعداد 600 هزار کد در سال گذشته صادر شده است. به طور میانگین هر عضو تا این لحظه 30 قلم کالا را در سامانه به ثبت رسانده و برای آن کد ملی دریافت کرده است.
او با اشاره به این که به دنبال صدور نیم میلیون کد ملی و افزایش عضو به 70 هزار نفر هستیم، بیان کرد: در سال گذشته 200 هزار درخواست در سیستم تعاملی ایران کد که رابط سازمان توسعه تجارت و سازمان استاندارد است ثبت شد که 14 درصد به دلیل منطبق نبودن با قانون و عدم دریافت استاندارد ابطال شدند و نتوانستند مجوز ثبت سفارش دریافت کنند.
غلام زاده در پاسخ به این سؤال که آیا ایران کد قابل جعل است گفت: ایران کد مانند شبنم نیست که اصالت آن با برچسب و قابل جابجایی باشد بلکه اصالت ایران کد با کد است که همین موضوع باعث شده غیر قابل تقلب باشد.
او خاطر نشان کرد: ایران کد با تصویربرداری از کد آن قابل خواندن می‌شود و یک کاتالوگ الکترونیکی در اختیار فرد قرار می‌دهد.
مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران یادآور شد: هزینه‌های ایران کد از جمله حق عضویت، حق اشتراک سالانه و هزینه کدگذاری یک قلم کالا در مجموع 40 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که در میان این موارد حق عضویت کمترین افزایش قیمت و هزینه کدگذاری یک قلم کالا با افزایش 100 درصدی بیشترین افزایش هزینه را داشته‌اند.
لازم به ذکر است در سال گذشته هزینه کدگذاری یک قلم کالا 3000 تومان بوده است.