اولین همایش هم‌اندیشی SPهای (شرکای تجاری) مرکز و استارت‌آپ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های منتخب ایران

اولین همایش هم‌اندیشی SPهای (شرکای تجاری) مرکز و استارت‌آپ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های منتخب ایران

 

اولین همایش هم‌اندیشی SPها مرکز و استارت‌آپ‌‌های منتخب ایران درتاریخ بیست و چهارم شهریورماه با حضور سرکار خانم دکتر فقیه نصیری رئیس محترم موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، مدیران ارشد موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، جناب آقای ملکی مدیرعامل محترم مرکز ملی شماره گذاری، کارشناسان مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران، شرکت‌های SP(Solution Provider) و جمعی از استارت آپ های در جهت به اشتراک گذاری تجربیات و تبادل دانش بین مرکز و شرکت های SP و بررسی زمینه های همکاری مشترک برگزار شد.

در ابتدا همایش، سرکار خانم دکتر فقیه نصیری گفت: جی اس۱ (GS1) یک زبان بین المللی برای تجارت است و تجارت بین الملل جز با بهره مندی از این استاندارهای به راحتی اتفاق نمی افتد.

فقیه نصیری اظهار داشت:‌ امروز ۱15 کشور جهان عضو جی اس۱ جهانی هستند و  150 کشور از استاندارهای مذکور بهره می برند و با استفاده از این زبان بین المللی، مسیر همکاری های تجارت خارجی خود را برای کالاها و خدمات تسریع می کنند.

فقیه نصیری تأکید کرد: ‌جی اس ۱ فقط کد کالا یا خدمت نیست و آنچه کشورمان از آن رنج می‌برد بخش‌هایی از استاندارد جی اس ۱ است که به استانداردهای لجستیک بازمی‌گردد و در این زمینه کشورمان فاصله زیادی با استانداردهای جهانی دارد و حلقه مفقوده تجارت الکترونیک در بخش لجستیک است که بهره‌مندی خوبی از استانداردهای جی اس ۱ ندارد و اگر در این حوزه شرایط بهتری داشتیم، دست‌کم بخشی از معضلات اجرایی کشور قابل رصد و حل بود.

فقیه نصیری به‌طور نمونه به افزایش انفجاری قیمت گوشت قرمز در ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت:‌ علاوه برافزایش نرخ ارز که سهم مشخصی در این افزایش قیمت داشت، یکی از عوامل اصلی این مشکل ناکارآمدی مدیریت لجستیک بود.

وی در ادامه تأکید کرد: در صورت برخورداری از استانداردهای جی اس۱، حتی می‌توانیم تحریم‌ها و جنگ اقتصادی فعلی را بهتر مدیریت کنیم.

فقیه نصیری با اشاره به روشن و مشخص بودن نقاط ضعف تجارت کشور در مسیر جنگ اقتصادی، خاطرنشان کرد:‌ شرکای تجاری همکار و استارت‌آپ‌ها می توانند به خوبی در این مسیر تاثیرگذار باشند؛ به‌طور مثال بخشی از قطعات خودرویی به دلیل نبود فناوری آن در کشور، صرفه اقتصادی نداشتن تولید آن‌ها و غیره از خارج وارد می‌شود و استارت‌آپ ها می‌توانند در این زمینه مؤثر باشند.

وی افزود: در مقابل، اگر ایده و نقش استارت‌آپ ها و شرکای تجاری مرکز قابلیت تجاری‌سازی و اجرائی شدن داشته باشنذ، می‌توانیم آن‌ها را به تولیدکنندگان اصلی وصل کرده و به‌منظور تکمیل زنجیره تولید قراردادهای بلندمدت برایشان تدارک ببینیم، همچنین حمایت از آن‌ها از طریق مدیران ارشد کشور و در صورت نیاز اخذ مصوبه سران قوا برای توسعه فعالیت استارتاپ ها و شرکای تجاری مرکز در توانمان است.

ایشان در پایان نسبت به وجود چندین مرکز کدگذاری کالا و خدمات در کشور که اقدامی موازی انجام می‌دهند انتقاد کرد و بیان داشت:‌ برخی از آن‌ها حتی زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند و تداوم این روند آسیب‌های جدی به همراه خواهد داشت.

در ادامه همایش علیرضا ملکی گفت:‌ این مرکز، نماینده انحصاری جی اس ۱ در ایران است و بر این اساس سایر مراکزی که از کدهای این مرکز استفاده می‌کنند، فعالیت غیرقانونی انجام می‌دهند.

وی هشدار داد:‌ موازی کاری‌ها در این حوزه می‌تواند به حذف امتیاز نمایندگی ایران در این سازمان جهانی منجر شود که در این صورت، بازگشت به آن بسیار هزینه‌بر خواهد بود، این در حالی است که سازمان جهانی جی اس۱ برخی خدماتی که سازمان تجارت جهانی (WTO) ‌عرضه‌کننده آن است را در مقوله‌های تجارت و شناسایی کالاها به ایران ارائه می‌کند.

ملکی خاطرنشان کرد: ‌ایران رتبه خوبی در جی اس ۱ جهانی دارد و کدهای استانداردهای تعریف‌شده برای کالاها و خدمات می‌تواند به‌کل زنجیره تأمین را صادر نماید.

در ادامه همایش، کارشناسان مرکز به ایراد سخنرانی تخصصی در رابطه با زمینه‌های همکاری مشترک بین مرکز و شرکت‌های SP (همکار) و استارت‌آپ پرداختند.

در ادامه این همایش، تعدادی از شرکت‌های همکار (شرکت زبراسیا و پارس افزار) به ارائه تجربیات خود از همکاری‌های مشترک با مرکز و نحوه مشارکت در طرح‌های توسعه‌ای مرکز پرداختند.

در انتها همایش جلسه پرسش و پاسخی با حضور جمعی از مدیران مرکز برگزار شد و مرکز اعلام نمود آماده همکاری با شرکت‌های SP و استارت‌آپ‌ها درزمینه توسعه زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پروژه‌های توسعه‌ای مرکز است.