اولین شرط تجارت الکترونیک نظام کدینگ کالا است

نقطه رسانه ای – معاون توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی وزارت بازرگانی گفت: اولین شرط تجارت الکترونیک توصیف کالاها یا همان نظام کدینگ است .

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات (ایران کد )، محمد صادق مفتح که در دهمین گردهمایی نمایندگان ایران کد سخن می گفت، افزود : به دلیل تولید کالاهای جدید و عرضه آنها به بازار، کار کد گذاری کالا پایان نخواهد یافت و دغدغه ما این است که ایران کد را محور انجام بسیاری از امور قرار دهیم  .
وی با اشاره به اینکه سامانه تدارکات الکترونیک دولت و خرید اعتباری کارکنان دولت قائم بر ایران کد است ،افزود : اگر کسی می خواهد در این حلقه باشد حتماً باید ایران کد گرفته و ایران کدآن نیز فعال باشد .
به عقیده مفتح اگر حلقه‌های بعد از نظام کدینگ بسرعت ایجاد نشود، کلیه زحمات مربوط به کد گذاری کالا از بین خواهد رفت.
وی با بیان اینکه هزینه مبادله کالا  بخش اعظمی از قیمت تمام شده آن را تشکیل می دهد،  اظهار داشت : به طور متوسط  هزینه مبادله معادل هزینه تولید است و حتی کالاهایی داریم که هزینه مبادله آن بیشتر از هزینه تولید آن می‌باشد و این یک هزینه سنگین است که به دلیل ناکارایی سیستم توزیع به جامعه وارد می‌شود .
 معاون توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی وزارت بازرگانی تصریح کرد : ما شاهد هستیم که بخش توزیع ما هر روز بیشتر متورم می‌شود و  برای کاهش هزینه توزیع چاره ای جز استفاده از ابزارهای نوین نداریم.
وی تجارت الکترونیک را به عنوان تنها ابزار برای کاهش هزینه مبادله در زمان کنونی عنوان کرد و خاطر نشان ساخت : نقطه شروع تجارت الکترونیک نظام کد گذاری کالا و خدمات است  و این معاونت در نظر دارد تا دامنه ایران کد به عنوان اصلی‌ترین ابزار تجارت الکترونیک گسترش یابد .