الگوی ایران‌کد برای ارتقای40 درصدی بهره‌وری دربنگاه‌های اقتصادی کشور

       
برای نخستین بار در کشور، ایران‌کد الگوی اجرایی بهبود و ارتقای بهره‌وری در بنگاه‌های اقتصادی را در راستای اهداف برنامه پنجم توسعه ارایه داد که تا40 درصد در هزینه‌های بنگاه‌ها صرفه‌جویی ایجاد می‌کند.
براساس این الگو که در همایش ایران‌کد و بهره‌وری در صنعت به طور رسمی معرفی و تشریح شد، اهداف و روش‌های کمی و کیفی مشخصی برای ارتقای بهره‌وری در بنگاه‌های تولیدی و صنعتی کشور تعریف شده است و بنگاه‌ها را قادر می‌سازد تا به طور عینی و اجرایی اثرات کاهش هزینه‌ها و بهبود حاصل از بکارگیری ابزارها و عوامل تولید را لمس کنند.
همچنین دراین همایش، برخی بنگاه‌های بزرگ تولیدی و صنعتی کشور در حوزه‌های نفت، نیرو، امور زیربنایی، خودرو، لوازم خانگی و فولاد، اثرات اجرای الگوی ایران‌کد در زمینه بهره‌وری در بنگاه‌های خود را تشریح و از نتایج شگرف آن در کاهش هزینه‌های تولید نظیر کاهش خواب سرمایه، کاهش حجم سفارشات مواد اولیه، کاهش حجم فضای انبارها و کاهش هزینه‌های خرید، گزارش‌های اجرایی قابل توجهی ارایه دادند.
مهندس احمد غلامزاده‌، مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران اظهارداشت: با وجود این‌که ارتقای بهره‌وری یکی از اهداف مهم اقتصادی کشور و برنامه پنجم توسعه است و همه‌جا سخن از آن است، اما واقعیت این است که تاکنون الگوی اجرایی مشخص و قابل لمسی که بنگاه‌های کشور بتوانند با عمل به آن به بهره‌وری دست یابند، ارایه نشده بود. اکنون ایران‌کد این الگو را طراحی کرده و پس از آزمودن آن در تعدادی از بزرگترین بنگاه‌های تولیدی و صنعتی کشور و نتایج قابل توجه حاصل از آن، به طور رسمی آن را به تمام بنگاه‌ها ارایه کرده است.
وی گفت: این الگو براساس استانداردهای اطلاعاتی ایران‌کد و یک نظام کدینگ شرکتی بنا شده که امکان مدیریت بهینه موجودی و خرید را برای بنگاه‌ها فراهم می‌کند تاجایی که می‌تواند 40 درصد هزینه‌ها را کاهش دهد.
وی افزود: براین اساس، کلیه کالاهای مورد استفاده در یک بنگاه تولیدی برمبنای منطق و استاندارد اطلاعاتی ایران‌کد کد‌گذاری شده و از طریق شناسایی قطعات مشترک، استانداردسازی اطلاعات و به اشتراک‌گذاری این اطلاعات، موجب مدیریت قابل توجه هزینه‌هایی چون خرید مواد اولیه، کاستن از تنوع‌های کالایی غیرضرور و هزینه‌بر و کاستن از هزینه‌های سربار از قبیل حمل ونقل و نیروی انسانی خواهد شد.
غلامزاده تصریح کرد: در واقع ایران‌کد منفعت‌های مشخصی شامل مدیریت بهتر اقلام درون بنگاه، کاهش تنوع اقلام، کاهش هزینه‌های انبار، کاهش هزینه‌های سفارش، کاهش هزینه‌های خرید، کاهش هزینه‌های ناشی از تشخیص کمبودهای غیرواقعی، کاهش خواب سرمایه و شناسایی اقلام نامعلوم و برگشت آن به دارایی‌های سازمان را برای نظام اجرایی بهره‌وری خود تعریف کرده و برای آن تخمینی کمی در نظرگرفته است.
وی افزود: به عنوان مثال الگوی بهره‌وری ایران‌کد باعث کاهش 40 درصدی در تنوع اقلام موجودی بنگاه، کاهش 9 درصدی خواب سرمایه، کاهش 40 درصدی فضای انبارها و بهبود 87 درصدی شناسایی اشتراک قطعات مورد استفاده در فرآیندهای تولیدی بنگاه‌ها خواهد شد که در مجموع، ارتقای40 درصدی بهره‌وری بنگاه‌ها  را در پی خواهد داشت.
وی تصریح کرد: اکنون که الگوی ایران‌کد اثرات خود در ارتقای بهره‌وری در بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور را نشان داده و همچنین با توجه به اهداف اقتصادی تعیین شده در زمینه کاهش قیمت تمام شده و رشد بهره‌وری، شایسته است که دولت، دستگاه‌های اجرایی و بنگاه‌ها را نسبت به استفاده و بکارگیری این الگو ترغیب و حمایت کند.
گسترش قابل توجه ایران‌کد در کشور
مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران با اشاره به گسترش قابل توجه ایران‌کد در بخش‌های مختلف کشور و افزایش استفاده از اطلاعات آن گفت: هم‌اکنون قوه مجریه، قوه قضائیه و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور از اطلاعات ایران‌کد استفاده می‌کنند.
وی افزود: در قوه مجریه و دولت، سیستم تدارکات الکترونیکی دولت(ستاد) در آینده نزدیک به ایران‌کد متصل خواهد شد به ‌طوری که خرید کالای بدون ایران‌کد توسط دستگاه‌های دولتی امکان‌پذیر نخواهدبود. نظام تدارکات الکترونیکی وزارت نفت به عنوان یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان کالا در کشور نیز برپایه ایران‌کد طراحی شده و کار خود را به صورت آزمایشی آغاز کرده است. طرح‌هایی چون میزان (طرح خرید اعتباری کارمندان وکارگران) و ثبت‌ سفارش و وزارتخانه‌ها وسازمان‌هایی چون وزارت اقتصاد در طرح مالیات بر ارزش افزوده، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در کنترل قیمت‌ها، ستاد بسیج اقتصادی، راه آهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملی استاندارد نیز از اطلاعات ایران‌کد به طور گسترده استفاده می‌کنند.
غلامزاده اظهارداشت: اداره هماهنگی ستادی قوه قضائیه نیز به تازگی به ایران‌کد پیوسته است.
وی افزود: در سطح بنگاه‌های اقتصادی نیز تمامی 7 فروشگاه زنجیره‌ای کشور، برخی بانک‌های بزرگ، شورای اصناف، فروشگاه‌های مجازی بزرگ مانند درگاه تجارت الکترونیک کالا و 19 بنگاه بزرگ صنعتی که حدود 70 درصد اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهند به عضویت ایران‌کد در آمده‌اند.
وی خاطرنشان ساخت: هم‌اکنون ایران‌کد با داشتن 47هزار عضو، یک میلیون و 130هزار کد ملی کالا تولید کرده که 32 درصد از این کدهای ملی دارای کاتالوگ الکترونیکی کالا هستند.