افزایش قیمت‌ها چگونه رصد می‌شود؟

درحالی‌که مسئولان دولتی بارها بر عدم افزایش قیمت کالاها تأکید کردند اما رصد بازار حاکی است با دستور نمی‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد درحالی‌که می‌توان با استفاده از رصد زنجیره تامین کالا از مبدا ( تولیدکننده ویا مزرعه) تا مصرف‌کننده نهایی از افزایش هرگونه قیمت محصول جلوگیری نمود.

درحالی‌که مسئولان دولتی بارها بر عدم افزایش قیمت کالاها تأکید کردند اما رصد بازار حاکی است با دستور نمی‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد درحالی‌که می‌توان با استفاده از رصد زنجیره تامین کالا از مبدا ( تولیدکننده و یا مزرعه) تا مصرف‌کننده نهایی از افزایش هرگونه قیمت محصول جلوگیری نمود.

 

 به گزارش خبری اتحادیه مرغداران گوشتی نرخ هر کیلو مرغ زنده ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان است.

رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی کشور، از ثبات نرخ مرغ نسبت به اواخر هفته گذشته در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده‌فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان است.

در این راستا اتحادیه قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده است: هم‌اکنون مرغ‌هایی که در حال عرضه به بازار است، تولیدکنندگان با نرخ ۳ هزار و ۳۰۰ تومان اقدام به جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری کردند که این امر بیانگر اختلاف یک هزارتومانی نرخ جوجه با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار است که بر قیمت تمام‌شده تاثیر منفی دارد.

اتحادیه مرغداران گوشتی در ادامه افزایش قیمت: با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا، بازار کشش افزایش قیمت و عرضه مرغ به نرخ واقعی را ندارد.

همچنین، جوجه ریزی به میزان کافی در واحد‌های مرغداری را دلیل اصلی کمترین نوسان قیمت مرغ نسبت به سایر اقلام در شب یلدا اعلام شد.

افزایش قیمت

خیز مجدد قیمت جوجه یک‌روزه در بازار

درباره آخرین وضعیت بازار جوجه یک‌روزه: هم‌اکنون متوسط قیمت هر قطعه جوجه یک‌روزه به بالای ۳ هزار تومان سوق پیداکرده است و حال باید منتظر ماند و دید که فردا هم‌زمان با ابتدای ماه و ازدیاد تقاضا برای جوجه ریزی چه اتفاقی در بازار رخ می‌دهد.

اتحادیه در این خصوص ادامه داد: بر اساس سنوات گذشته، قیمت جوجه یک‌روزه از اوایل دی هم‌زمان با ازدیاد تقاضا برای جوجه ریزی شب عید با نوساناتی در بازار روبرو می‌شود که اگر امسال هم نظارتی بر بازار جوجه یک‌روزه نباشد، بدون تردید روند التهاب قیمت جوجه همانند سال‌های قبل استمرار خواهد یافت.

در همین راستا می‌توان از راهکارهای دیگر استفاده نمود به‌طور مثال: در حال حاضر می‌توان با استفاده از سامانه‌ها و راهکارهای زنجیره تامین داخلی و جهانی بسیاری از موانع موجود بر اعتدال قیمت مرغ را کنترل نمود.

در خصوص استفاده از این سامانه و راهکارهای آن، مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران صاحب و مرجع اطلاعاتی این امر مهم در کشور است و در این راستا می‌توان با استفاده از راهکارهای این مرکز که نماینده انحصاری سازمان جهانی  GS1 می‌باشد، قابلیت آن را دارد که در حوزه زنجیره تامین از تولید تا مصرف‌کننده نهایی را رصد نماید.

رصد کالاهای اساسی در کشور از مزرعه یا تولیدکننده می‌تواند واسطه‌ها را حذف و سیاست‌های دولت و تقاضای تولیدکننده و مصرف‌کننده را به‌طور قابل‌توجهی برآورده نماید، انجام همین امر شروع اصلی نظارت برافزایش قیمت‌ها  می‌باشد.

htchda

روابط عمومی مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران