افخمی راد: رشد 22 درصدی صادرات غیرنفتی در 11 ماهه سال 93

رییس سازمان توسعه تجارت در اجلاس اقتصاد مقاومتی در روابط منطقه‌ای ضمن تاکید بر نقش استانداران و سفرا در تسهیل تجارت، گفت: طبق آمار گمرک، در 11 ماهه سال 93، 46 میلیارد و 300 میلیون دلار کالا صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 22 درصدی داشته است.
به گزارش شاتا از سازمان توسعه تجارت، ولی‌ا… افخمی راد در اجلاس اقتصاد مقاومتی که با محوریت توسعه تجارت برگزار شد، گفت: در بخش اقتصاد مقاومتی جایگاه صادرات از اولویت خاص و ویژه‌ای برخوردار است. در سند چشم‌انداز 20 ساله برنامه پنجم توسعه، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و در تدوین برنامه ششم توسعه جایگاه صادرات، خاص و ویژه است.
وی افزود: توسعه همه‌جانبه، رشد فراگیر، پایدار، درون‌زا، برون‌نگر و مردمی با حداقل تورم از موارد مورد تاکید در توسعه صادرات غیرنفتی است. این امر در آمایش سرزمینی با تعیین حوزه‌های همکاری و مشارکت به منظور افزایش اندازه تولید و تجارت مورد توجه قرار گرفته است.
 افخمی راد در ادامه به ارائه آماری از صادرات غیرنفتی پرداخت و گفت: طبق آمار گمرک، در 11 ماهه سال 93، 46 میلیارد و 300 میلیون دلار کالا صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 22 درصدی داشته است.
وی خاطرنشان کرد: در بخش واردات نیز با رشد 3/12 درصدی مواجه بوده‌ایم که با این احتساب واردات به 48 میلیارد و 250 میلیون دلار در 11 ماهه سال 93 رسیده است.
به گفته افخمی راد، حجم تجارت 5/94 میلیارد دلار بوده است که اگر صادرات خدمات را نیز به آن اضافه کنیم، به عدد 110 میلیارد دلار می‌رسیم.
وی افزود: صادرات کالا در 10 ماهه سال جاری 6/42 میلیارد دلار بوده است که با احتساب صادرات خدمات به 52 میلیارد دلار می‌رسیم. این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 27 درصدی داشته است.
به گفته افخمی راد، کالاهای عمده صادراتی در 10 ماهه سال 93، پروپان، پرو اتیلن، بوتان، نتانول، پسته، غوره و سیمان بوده است و 5 مقصد عمده صادراتی نیز چین، عراق، امارات، افغانستان و هند بوده است.
افخمی راد در ادامه این گزارش خاطرنشان کرد: بیشترین سهم تجارت ما به قاره آسیا با سهم 92 درصدی مربوط است. اروپا 5 درصد از سهم تجارت ما را به خود اختصاص داده است و 1/2 درصد مربوط به آفریقا است.
رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه ارائه این گزارش گفت: اقلام عمده وارداتی، دانه گندم، وسایط نقلیه، ذرت، برنج، کنجاله سویا و محصولات آهن فولاد بوده است و چین، امارات، کره، ترکیه و هند، 5 مبدا عمده صادراتی کشور در 10 ماهه اخیر بوده‌اند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: امارات، عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان، 5 کشوری بودند که مجموع مبادلات تجاری با آن‌ها از سایر همسایه‌ها بیشتر بوده است.
 افخمی راد در ادامه جلسه اقتصاد مقاومتی و روابط منطقه‌ای به آسیب‌شناسی مشکلات صادرات کشور پرداخت و یادآور شد: نبود روابط کارگزاری بانکی، بزرگترین مشکل در شرایط تحریمی است که امکان مبادله پول با کشورهای هدف را غیرممکن ساخته است و با افزایش قیمت کالاهای داخلی به دشواری رقابت و حضور در بازارهای کشورهای هدف افزوده است.
وی برای حل این مشکل سه راهکار اشاره کرد و گفت: استفاده از پول ملی در تجارت با همسایگان، افزایش فعالیت صرافی‌ها و استفاده از شیوه تهاتر، راهکارهای پیشنهادی برای حل مشکل بانکی صادرات است.
افخمی راد افزود: تعطیلی بدون هماهنگی گمرکات در مرزها، مشکل دیگری است که پیش روی صادرکنندگان قرار دارد. در این مورد استانداران و سفرا در کشورهای هدف می‌توانند هماهنگی بیشتری داشته و فعالیت ورود و خروج کالاها را بهبود دهند. شبانه‌روزی کردن گمرکات، راهکاری است که در این مورد پیشنهاد می‌شود.
وی سومین مشکل صادرات کالا را عدم وجود کنسولگری در استان‌های مرزی برای تسهیل صدور روادید خواند و گفت: باید در این زمینه وزارت امور خارجه مساعدت لازم را برای راه‌اندازی کنسولگری در استان‌های مرزی صورت دهند و رایزنی‌هایی را برای صدور روادید طولانی‌مدت برای تجار و بازرگانان ترتیب دهند.
رئیس سازمان توسعه تجارت، ناهماهنگی و ضرورت اعمال مدیریت واحد مرزی در گمرکات را مشکل دیگر صادرات خواند و افزود: علاوه بر این ضعف زیرساخت‌های کارآمد صادراتی در مرزهای ایران با کشورهای همسایه، مشکل دیگری است که باید با تجهیز گمرکات مرزی، تکمیل و توسعه زیرساخت‌های صادراتی و تاسیسات زیربنایی مرتبط با مبادی ورودی و خروجی با کشورهای همسایه آن را مرتفع کرد.
وی یادآور شد: سلیقه‌ای عمل‌نمودن طرف تجاری و اعمال قوانین مقررات گمرکی مشکل دیگری را به وجود آورده است که می‌توان با انعقاد تفاهم‌نامه تجارت آزاد و تجارت ترجیحی با کشورهای همسایه و شفاف‌کردن رویه‌های تجاری، این مشکل را برطرف کرد.
افخمی راد تصریح کرد: عدم اتصال سیستم گمرک ایران به کشورهای همسایه از دیگر موانع است که با ایجاد دروازه مرزی مشترک می‌توان در تسهیل تجارت قدم افخمی رادبرداشت؛ بدین صورت که اقداماتی که در یک کشور انجام می‌شود، در کشور دیگر نیز قابل قبول بوده و فرایندهای تجاری بدین طریق کوتاه‌تر و تجارت تسهیل شود.
نابسامانی در اعمال تعرفه نسبت به کالاهای صادراتی و وارداتی با کشورهای همسایه، عدم هماهنگی بازارچه مرزی با فعالیت‌های رسمی و تجاری، عدم به رسمیت شناختن مراکز تجاری خارجی از کشور از سوی کشورهای هدف، ناهماهنگی در اعمال ضوابط و استانداردهای مورد پذیرش طرفین، عدم ارائه مناسب خدمات بانکی، بیمه‌ای و گمرکی و تامین سرمایه در گردش شرکت‌های صادراتی و عدم پوشش بیمه‌ای صادرات کالا و خدمات از دیگر مشکلات صادراتی بود که افخمی راد به آن‌ها اشاره کرد.
رئیس سازمان توسعه تجارت، به چالش‌های بخش صادرات خدمات نیز اشاره کرد و گفت: روابط کارگزاری بانکی و مشکلات ناشی از آن، عدم پذیرش ضمانت‌نامه‌های بانکی ایران برای صادرکنندگان، عدم ذکر نام شرکت‌های ایرانی در لیست مناقصات خارجی، الزام صادرکنندگان در مناقصات به استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات اروپایی و آمریکایی و اخذ روادید، مشکلات این بخش است.
وی در پایان این جلسه به چالش‌های بحث گردشگری نیز اشاره و تاکید کرد: از سفرا انتظار داریم برای استقرار آژانس‌های توریست سلامت و تسهیل رفت و آمد گردشگران، اقدامات لازم را به انجام برسانند.
وی خاطرنشان کرد: ضعف سازمان حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی مشکل دیگری است که باید به آن توجه ویژه شود و امیدواریم که با حل این مشکلات، شاهد توسعه صادرات به کشورهای همسایه باشیم.