اصـــالت کــالاها با اسكن باركد آن‌ها

چالش وجود كالاهاي تقلبي در بازار و فروشگاه‌ها دغدغه همه به ويژه مصرف‌كنندگان مي‌باشد. عدم اتصال كامل پايگاه هاي داده كالاها سراسر كشور، ايجاد بانك‌هاي اطلاعاتي جزيره‌اي، موازي و غير استاندارد موجب سردرگمي ذينفعان در سراسر زنجيره تامين شده و باعث مشكلاتي از جمله هزينه بالاي ورود و نگهداري اطلاعات جديد اقلام، درج اطلاعات غلط و غير استاندارد، ورود كالاهاي جعلي و نامعتبر شده است. به طور مثال پايگاه داده ثبت و احوال را در نظر بگيريد، اگر هر استاني به صورت جزيره اي و كاملا مجزا، اطلاعات هويتي افراد را در بانك اطلاعاتي خود ذخيره مي كرد و هيچ ارتباطي بين پايگاه داده استانها وجود نداشت چه اتفاقي مي‌افتاد؟ چطور سازمان‌ها مي‌توانستند افراد را به طور صحيح شناسايي كنند؟ حال انسان‌ها مي‌توانند هويت‌شان را به زبان بياورند و اصل و نسب و منشا خود را معرفي كنند. امروزه با وجود كد ملي براي هر شخص و تشكيل يك پايگاه داده معتبر و استاندارد اين امكان وجود دارد تا در هر لحظه و هر كجا صحت اطلاعات هويتي اشخاص به راحتي بررسي و تاييد گردد.

حال در نظر بگيريد اگر يك بانك اطلاعاتي معتبر و اصيل از انواع كالاها وجود داشته باشد و بتوان با كد يا شناسه اي آن را در هر نقطه از زنجيره تامين جستجو و صحت اطلاعات روي بسته بندي آن را با اطلاعات مندرج در بانك بررسي كرد آن وقت مصرف‌كننده و ساير ذينفعان با خيال راحتر خريد نمي‌‌كردند؟

در اين صورت سازمان‌ها، دستگاه‌ها، فروشگاه‌ها به راحتي با اتصال به اين بانك هم از اصالت كالا مطمئن مي‌شدند و هم نياز به هزينه زياد براي ورود و نگهداري اطلاعات نداشتند، همچنين به اطلاعات صحيح، معتبر و استاندارد نيز متصل مي شدند.

اهميت اين موضوع به قدري بالاست كه مركز ملي شماره گذاري كالا و خدمات ايران به همين منظور در سال 1374 تاسيس گرديد و به عضويت سازمان جهاني GS1 درآمد و شروع به صدور باركدهاي ملي و بين‌المللي نمود، و تا به امروز داراي بزرگترين و معتبرترين بانك اطلاعاتي انواع كالاها در كشور مي‌باشد، و جزء يكي از 12 پايگاه داده اطلاعات دولت براي مقابله با جعل قرار دارد.

شما مي‌توانيد با نصب اپليكيشن GS1 Iran از طريق اسكن QR Code فايل پيوست اپليكيشن را دانلود و با اسكن باركد كالاها از صحت اطلاعات بيش از 2/500/000 قلم كالاي موجود در بانك اطلاعاتي مركز ملي شماره گذاري كالا و خدمات ايران بهره‌منده شده و كاتالوگ الكترونيكي محصول نيز را مشاهده نماييد