از ردیابی و رهگیری کالا چه می‌دانید؟ (قسمت دوم- انواع کدهای رهگیری)

در قسمت قبل در مورد استاندارد GS1 و چگونگی عملکرد آن در ردیابی صحبت کردیم که چگونه به شکل یک بارکد بر روی محصول قرار می­گیرند. در این قسمت به نحوه عملکرد هر کدام می­ پردازیم.

انواع کدهای رهگیری GS1 عبارتند از:

 

کد GTIN :هر کالایی که نیازمند ردیابی روبه ­جلو (به سمت گیرنده) یا روبه ­عقب (به سمت ارائه کننده) باشد باید به شکل یکتا شناسایی شود. با توجه به اهداف رهگیری، ممکن است کد GTIN به تنهایی پاسخگوی نیاز ما نباشد و ما برای کسب اطلاعات بیشتر نیاز به شماره سریال و شماره دسته/انباشته داشته باشیم.

استاندارد متناظر GS1 برای شناسایی یک نوع محصول مثلا کفش مشکی سایز 40 شرکت چرمینه،    GTIN است.

این کد تمامی کفش­های همنوع و همرنگ را شامل می­شود. برای شناسایی در سطح دسته/انباشته استاندارد متناطر GS1 عبارت است از کد GTIN + شماره دسته (شامل یک دسته از محصول مورد نظر است) و برای شناسایی محصول به صورت منفرد از کد GTIN + شماره سریال SGTIN استفاده می­شود.

کد GLN: یکی از کدهای شناسایی GS1 است که برای مشخص کردن مکان­ های فیزیکی یا موجودیت­های قانونی استفاده می ­شود که توسط GS1 به شرکت­ های عضو داده شده و برای هر شرکت کدی یکتا است.

کدهای GIAI و GRAI: هر محصولی که نیاز به ردیابی روبه ­جلو و روبه­ عقب داشته باشد باید به شکل سراسری و یکتا شناسایی شود که استاندارد آن در GS1 شماره GIAI است و اگر محصول قابل بازگشت باشد شماره GRAI است.

روش­های شناسایی

 

رهگیری: ردیابی محصول در طول مسیر زنجیره ­تامین و ثبت هر اطلاعتی در مورد آن.

ردیابی پیشرو: روابط “رفت” میان اشیاء را دنبال می­ کند. در این نوع روابط مشخص می­شود که یک قلم کالا در کدام انباشته از محصولات نهایی مصرف شده است.

ردیابی پسرو: توانایی شناسایی اصالت، خصوصیات و یا محل یک محصول در زنجیره ­تامین است.

ردیابی داخلی: برای اجرایی شدن ردیابی داخلی یاید حداقل یکی از فاکتورهای زیر وجود داشته باشد:

-جابجایی و حرکت

– تبدیل

– انبار و ذخیره ­سازی

– تخریب و انهدام

 

ادامه مقاله را در وبسایت ETS مشاهده کنید.