آیا می‌دانستید در صورت دریافت کد GTIN (شناسه جهانی قلم کالای تجاری) دیگر نیاز به دریافت کد شناسه کالا نیست؟

شناسه کالا یک شناسه (کد 13 رقمی)  دربرگیرنده مجموعه ویژگی‌های یک کالا همانند جنس، نوع، مدل و کاربری و البته نام تجاری تمامی تولیدکنندگان آن نوع کالا می‌باشد و باهدف ایجاد زبان مشترک تشریح کالا به‌خصوص بین سامانه‌های الکترونیکی تجارت موجود در کشور  به وجود آمده است.

سامانه شناسه کالا، به استناد آیین‌نامه اجرایی تبصره 3 ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز  ایجادشده است و در تیرماه سال 1398 تولیدکنندگان و واردکنندگان کالا ملزم به ثبت، اخذ و نصب شناسه کالا بر روی کالاهای خود شدند.

علیرضا ملکی (مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران) در ابتدا به معرفی مرکز پرداخت و گفت: مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران در سال 1374 باهدف شناسایی، شماره‌گذاری و رصد محصولات (کالا و خدمات) موجود در زنجیره تامین ایران، با اخذ نمایندگی انحصاری سازمان GS1 و به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت  تاسیس شد.

ملکی افزود: سازمان جهانی GS1  یک سازمان بین‌المللی در زمینه توسعه و پیاده‌سازی استانداردهای شناسایی، ضبط و تبادل الکترونیکی اطلاعات محصولات است. استانداردهای سازمان GS1 در 150 کشور دنیا مورداستفاده قرارگرفته و مبنای سیستم‌های ثبت و ردیابی مشخصات محصولات در این کشورها می‌باشد و سازمان GS1 به‌عنوان نهاد اصلی شناسایی محصولات در دنیا شناخته می‌شود.  یکی از استانداردهای و کدهای بین‌المللی سازمان GS1 کد GTIN است که برای شناسایی کالا مورداستفاده قرار می‌گیرد و نزدیک به یک‌میلیون قلم کالا کد مذکور را در ایران دریافت کرده‌اند.

وی در ادامه به معرفی کد GTIN و تفاوت آن با شناسه کالا پرداخت و گفت: شماره تجارت جهانی کالا (GTIN) می‌تواند برای شناسایی منحصربه‌فرد کلیه کالاهای تجاری خود استفاده شود. GS1 کالاهای تجاری را به‌عنوان محصول یا خدماتی تعریف می‌کند که در هر نقطه از زنجیره تأمین از قیمت ، سفارش یا فاکتور هستند. پیش‌شماره مختص به ایران شماره 626 است. وقتی یک کالا با یک کد GTIN شماره‌گذاری می‌شود، یک شماره کالای منحصربه‌فرد به دست می‌آید که هرگز همانند یک شماره کالا از یک تامین‌کننده (تولیدکننده و صادرکننده) دیگر در سطح داخلی و بین‌المللی نیست و تفاوت کد GTIN و شناسه کالا در اینجا مشخص می‌شود. در کد 13 رقمی شناسه کالا با استعلام این کد امکان تشخیص شرکت تولیدکننده آن کالا نیست درصورتی‌که در کالاهایی گه شناسه GTIN  دریافت می‌کنند دستگاه نظارتی و مصرف‌کننده با استعلام کد می‌توانند دقیقا از  مشخصات کالا و تولیدکننده کالا اطلاع یابند. این قابلیت شناسه GTIN می‌تواند به جلوگیری از جعل و درعین‌حال تقویت نام تجاری یک کالا کمک شایانی می‌کند.

در پایان آقای ملکی اذعان داشت: همان‌طور که در سامانه جامع تجارت کالا ذکرشده است در صورت داشتن  کد شناسه یکتا GTIN نیازی به دریافت کد شناسه کالا نیست و می‌توان کد GTIN کالا را در سامانه ثبت کرد. تابه‌حال 90 هزار تامین کننده برای یک‌میلیون قلم کالای خود که کد شناسایی GTIN  از مرکز ملی شماره‌گذاری دریافت کردند و می‌توانند از کدهای مذکور برای ثبت در سامانه شناسه کالا نیز استفاده کنند و سایر تامین کنندگان نیز با توجه به مزایایی کد شناسایی GTIN می‌توانند به‌جای دریافت کد شناسایی شناسه کالا، کد شناسایی GTIN اخذ نمایند.

 آیین نامه اجرایی شناسه‌های کالا

در مقاله آیین نامه اجرایی شناسه‌های کالا و رهگیری کالا موضوع ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز دستورالعل مروبط به دریافت شناسه کالا برای پوشاک و منسوجات را مشاهده نمودیم.

دریافت شناسه کالا

شناسه کالا از سال 1374 در مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات صادر شده و این مرکز پایگاه داده ای مجهز به 3.820.000 بانک اطلاعات کالایی دارد. برای دریافت لیست نمایندگان مرکز GS1 ایران  جهت اخذ شناسه کالا به لینک زیر مراجعه کنید.

دریافت لیست نمایندگان مرکز 

جهت پرسیدن هرگونه سوال درمورد اخذ و صدور کد شناسه کالا با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

02188924605 الی 19

داخلی امور مشترکین: 111-115-123-116-124-143-130-113-114-117-132

داخلی بازاریابی: 232-234-230-222-318-402-237-318

 

سوالات متداول

همین الان عضو شوید

دریافت ایرانکد