آیا برای جمع آوری کیک های آلوده از سطح بازار راه حلی وجود دارد؟

در چند روز اخیر ماجرای قرص‌های آلوده به قرص‌های مشکوک نقل محافل گشته است. قرص‌های موجود در کیک‌های خوراکی در چهار استان کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و آذربایجان غربی مشاهده‌شده است، مصرف‌کنندگان مدعی هستند که این کیک‌ها را به‌صورت کاملا پلمپ خریداری کرده‌اند، اما پس از باز شدن آن متوجه وجود قرص در لایه‌های میانی کیک شده‌اند.

 

در چند روز اخیر ماجرای کیک‌های آلوده به قرص‌های مشکوک نقل محافل شده است. قرص‌های موجود در کیک‌های خوراکی در چهار استان کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و آذربایجان غربی مشاهده‌شده است، مصرف‌کنندگان مدعی هستند که این کیک‌ها را به‌صورت کاملا پلمپ خریداری کرده‌اند، اما پس از باز شدن آن متوجه وجود قرص در لایه‌های میانی کیک شده‌اند. در این رابطه چندین سوال ذهن جامعه را به خود درگیر نموده است.

  • چگونه می‌توان از بروز این اتفاقات تلخ جلوگیری کرد؟
  • چه راهکارهایی برای جمع آوری محصولات ناسالم از سطح بازار وجود دارد؟

قابلیت ردیابی می‌تواند پاسخ این قبیل سوالات و بسیاری از سوالات دیگر را فراهم کند. در پاسخ به این سوالات می‌توان گفت در زمینه رصد و ردیابی محصولات از زمان تولید یک محصول تا زمان فروش یا تحویل محصول به مصرف‌کننده نهایی استانداردهای بین‌المللی ایجادشده است. متولی ایجاد این استاندارد سازمان بین‌المللی GS1 است که با بهره‌گیری از آن می‌توان محصولات را ردیابی نموده و در صورت بروز مشکل در هر مرحله از زنجیره تامین محصول در وهله اول محصول معیوب را با سرعت و دقت بالا  از سطح بازار جمع‌آوری نمود و در مراحل بعدی منبع مشکل را شناسایی کرد. به همین علت است که استفاده از کدها و استانداردهای بین‌المللی GS1 بر روی محصولات غذایی در اتحادیه اروپا به‌صورت یک الزام و قانون درآمده است تا از سلامت محصولات اطمینان حاصل شود.

مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران به‌عنوان نماینده انحصاری سازمان GS1 در ایران آمادگی خود را برای ارائه خدمات مبتنی بر ردیابی و رهگیری اعلام می نماید.