آغاز رایزنی با وزارت نفت برای ارائه کد ملی به 300 هزار کالای پر مصرف نفتی

نقطه رسانه ای: رایزنی‌های لازم با وزارت نفت برای ارائه کد ملی به 300 هزار کالای پر مصرف نفتی آغاز شده است و عملیات اجرایی این طرح تا یک ماه دیگر صورت می‌گیرد.

به گزارش شابا، احمد غلامزاده‌، رییس مرکز شماره‌گذاری کالا و خدمات گفت: تا پایان سال جاری باید به 300 هزار کالای پرمصرف نفتی کد ملی ارائه شود. برای این منظور رایزنی با وزارت نفت را آغاز کرده‌ایم و عملیات اجرایی این طرح هم تا یک ماه دیگر نهایی می‌شود.
وی افزود: ساز و کارفنی طرح ارائه کد ملی به کالاهای پرمصرف نفتی فراهم شده است و امیدواریم تا پایان سال جاری بتوانیم این طرح را اجرا کنیم.
غلامزاده با اشاره به اینکه تا پایان سال پنجم از اجرای برنامه پنجم توسعه باید 100 هزار عضو وارد سیستم ایران‌کد شوند اظهار داشت: در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده است که تا پایان سال پنجم‌، هیچ کالایی نباید وارد مبادله تجاری شود مگر اینکه دارای کد کلی باشد. وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 24 هزار عضو که شامل تولیدکنندگان و مالکان می‌شوند به عضویت سیستم ایران‌کد درآمده‌اند و هیچگونه محدودیتی هم برای عضوگیری در این سیستم وجود ندارد.
رییس مرکز شماره‌گذاری کالا و خدمات درباره نحوه عضویت تعاونی‌ها در سیستم ایران‌کد خاطرنشان کرد: تعاونی‌ها هم مثل سایر شرکت‌ها می‌توانند وارد سیستم ایران‌کد شوند‌. اما این وظیفه وزارت تعاون است که تسهیلات لازم را برای عضویت آنها در ایران‌کد فراهم کند.
وی ادامه داد: سال گذشته وزارت تعاون 50 درصد حق عضویت تعاونی‌ها در ایران‌کد را پرداخت کرد و به نظر می‌رسد امسال هم این روند را پیگیری کند.
به گفته این مقام مسوول هیچ گونه محدودیتی برای ورود اعضا به سیستم ایران‌کد وجود ندارد و بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته طرح ارائه کد ملی به تولیدکنندگان کالا تا پایان سال پنجم برنامه توسعه پنجم به صورت کامل اجرایی خواهد شد.