آغاز تجهیز گسترده تعاونیها به ایران‌کد

نقطه رسانه‌ای: مدیرکل تعاونیهای تولیدی و خدماتی وزارت تعاون از آغاز تجهیز گسترده تعاونیها به کدینگ کالا (ایران‌کد) در سالجاری خبر داد و گفت: اجرای طرح ایزو در تعاونیها نیز با حمایت مالی 60 درصدی وزارت تعاون انجام می‌شود.

عباس جوهری در گفتگو با مهر یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سالجاری تعاونیها را اتصال به شبکه تجارت الکترونیک (ایران‌کد) اعلام کرد و گفت: گرفتن کد برای کالاها مقدمه ورود به فضای تجارت الکترونیک است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته هزار و 250 تعاونی در گرایشهای مختلف موفق به دریافت کدینگ کالا شده اند، اظهار داشت: با حمایت مالی و اعتباری وزارت تعاون در سال گذشته، این تعداد تعاونی توانستند خود را به سیستم کد گذاری کالاها وصل کنند.
جوهری با ذکر اینکه در سالجاری نیز ادامه اتصال تعاونیها به کدینگ کالاها با حمایت و کمک وزارت تعاون انجام خواهد شد، افزود: از اهداف مهم سالجاری وزارت تعاون ادامه روند اتصال تعاونیها به کد کالا و افزایش تعداد تعاونیهایی است که بتوانند از خدمات این بخش استفاده کنند.
کالای بدون ایران‌کد، معادل قاچاق
وی خاطر نشان کرد: در زمینه لزوم اتصال تعاونیها به کدینگ کالا، وزارت تعاون خود را ملزم به اجرای مصوبه هیئت وزیران در زمینه کد گذاری شدن کالاها می‌داند. بنابراین اگر این اقدامات برای تعاونیهایی که می‌خواهند کالاهای خود را برای فروش در بازار عرضه کنند صورت نگیرد بر اساس مصوبه، عرضه کالاها میسر نخواهد شد.
این مقام مسئول در وزارت تعاون نداشتن ایران‌کد برای تعاونیها و البته سایر بخش‌ها را معادل قاچاق دانست و گفت: یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات و تلاشهای وزارت تعاون در سالجاری برای حمایت از تعاونیها، کمک به طرح ایزو دار شدن تعاونیها و مجهز شدن به استانداردهای جهانی است.
ورود ایزو به تعاونیها
به گفته جوهری، در سال گذشته وزارت تعاون کمک کرد تا 115 تعاونی بتوانند به ایزو و استانداردهای تولید مجهز شوند.وی ضمن بیان ادامه این روند در سالجاری، تاکید کرد: کمک وزارت تعاون در تامین 60 درصد از هزینه‌های دریافت ایزو از طرف تعاونیها و با مشارکت 40 درصدی خود تعاونیها در بحث هزینه‌ها، طی سالجاری نیز ادامه خواهد داشت.