آشنایی با صنایع تخصصی/فنی GS1

سازمان جهانی GS1 توسعه استانداردهای خود را در صنایع مختلفی دنبال می­کند. تا قبل از سال 2016 این موسسه جهانی توسعه استانداردهای شناسایی (Identification)، ضبط داده (capture) و به اشتراک­گذاری داده (Sharing) خود را در چهار صنعت زیر دنبال می­کرد:

  • خرده فروشی (Retail)
  • بهداشت و درمان (healthcare)
  • مواد غذایی (foodservice)
  • حمل‌ونقل و لجستیک (transport & logistics)

اما از ابتدای سال 2016 میلادی این سازمان، حوزه صنایع فنی/تخصصی (Technical Industries) را نیز به صنایع مورد نظر خود اضافه نموده و در صدد استفاده از استانداردهای خود و ارائه راه‌حل‌های نوین برای حل مشکلات این حوزه برآمده است. در این مقاله به معرفی این حوزه و چگونگی تاثیرگذاری استانداردهای GS1 در بهبود فرایندهای آن‌ها می­پردازیم.

سازمان جهانی GS1 توسعه استانداردهای خود را در صنایع مختلفی دنبال می­کند. تا قبل از سال 2016 این موسسه جهانی توسعه استانداردهای شناسایی (Identification)، ضبط داده (capture) و به اشتراک­گذاری داده (Sharing) خود را در چهار صنعت زیر دنبال می­کرد:

  • خرده فروشی (Retail)
  • بهداشت و درمان (healthcare)
  • مواد غذایی (foodservice)
  • حمل‌ونقل و لجستیک (transport & logistics)

اما از ابتدای سال 2016 میلادی این سازمان، حوزه صنایع فنی/تخصصی (Technical Industries) را نیز به صنایع مورد نظر خود اضافه نموده و در صدد استفاده از استانداردهای خود و ارائه راه‌حل‌های نوین برای حل مشکلات این حوزه برآمده است. در این مقاله به معرفی این حوزه و چگونگی تاثیرگذاری استانداردهای GS1 در بهبود فرایندهای آن‌ها میپردازیم.

image001

معرفی صنایع تخصصی

بخش­های دفاعی، مهندسی، انرژی، حمل‌و‌نقل عمومی و معدن همگی صنایع فنی/تخصصی هستند که در حال حاضر با چالش‌های مشابه زیادی مانند هزینه­های بالا، جعل و تقلب و رقابت برای ورود به دنیای دیجیتال و … مواجه هستند. این صنایع به دنبال شفاف نمودن فرایندها و به اشتراک­گذاری داده بوده تا زنجیره­های تامین خود را از از زمان ورود قطعات و مواد اولیه به محیط تولید؛ پردازش، مونتاژ و بسته­بندی و سپس خروج محصول نهایی و رسیدن آن به دست مشتری بهینه نمایند.

استانداردهای GS1 برای شناسایی، ضبط خودکار و به اشتراک­گذاری داده­ها در خصوص محصولات، مکآن‌های تجاری و مانند آن، این امکان را به این صنایع می­دهد تا به زنجیره تامین شفاف و جهش در بهره­وری عملیاتی، مدیریت قطعات و محصولات تمام شده قبل تولید، در حین تولید و پس از تولید دست یابند. این بخش همچنین بر روی فعالیت­های صنعتی محوری و فرآیندهای کسب‌و‌کار از جمله موارد زیر تمرکز می­کند:

  • کارخانه دیجیتال، فن­آوری­های نوآورانه، مدیریت قطعات یدکی و اتوماسیون
  • نشان­گذاری مستقیم قطعات
  • نگهداری و عملیات تعمیر (MRO) و سریال­گذاری
  • شناسایی یکتا و اینترنت اشیا (IoT)

استانداردهای GS1 از طریق ایجاد قابلیت تعامل (Interoperability) در این بخش­ها، منجر به بهره­وری بیشتر و کاهش هزینه می‌شوند.

زنجیره تامین صنایع تخصصی

image002

به طور کلی زنجیره تامین صنایع تخصصی به صورت زیر است (شکل1).

شکل1- زنجیره تامین صنایع تخصصی

 

 دستیابی به قابلیت تعامل (interoperability) در اقتصاد دیجیتال (صنایع تخصصی)

 

بدون ایجاد قابلیت تعامل، حداقل 40 درصد از پتانسیل مزایای اینترنت اشیا نمی­تواند تحقق یابد. پذیرش استانداردهای باز یک راه­حل برای دستیابی به قابلیت تعامل است.

 شفافیت در زنجیره تامین

همانطور که گفته شد، بخش­های دفاعی، مهندسی، انرژی، حمل‌ونقل عمومی و معدن همگی صنایع فنی/تخصصی هستند که در حال حاضر با چالش‌های مشابه زیادی مانند فشار هزینه، جعل و تقلب و رقابت برای ورود به دنیای دیجیتال و … مواجه هستند. این صنایع به دنبال شفاف نمودن فرایندها و به اشتراک­گذاری داده بوده تا زنجیره‌های تامین خود را از زمان ورود قطعات و مواد اولیه به محیط تولید؛ پردازش، مونتاژ و بسته‌بندی و سپس خروج محصول نهایی و رسیدن آن به دست مشتری بهینه نمایند. آن‌ها باید با قطعات تقلبی که می­تواند کارخانه­های آن‌ها را با تهدید مواجه کند و همچنین بازارهای حراجی مقابله کنند. به عنوان کارخانه­های دیجیتال خود را کامل کنند، صنایع فنی باید پیچیدگی فرایندهای لجستیک درونی را کاهش داده و آن‌ها را به شیوه استاندارد شده به منظور دستیابی به قابلیت همکاری و کارایی بالاتر و هزینه‌های پایین­تر هدایت نمایند.

این مساله که دستیابی به قابلیت همکاری برای انجام عملیات سودآور الزامی است، به طور فزاینده­ای در حال شفاف شدن است. در گزارش اینترنت اشیاء، مک کینزی نتیجه­گیری کرد “توانایی دستگاه‌های اینترنت اشیاء و سیستم­ها برای با هم کار کردن به منظور تحقق ارزش کامل اپلیکیشن­های اینترنت اشیاء حیاتی است؛ بدون قابلیت همکاری، حداقل 40 درصد از پتانسیل مزایای اینترنت اشیا نمی­تواند تحقق یابد. پذیرش استانداردهای باز یک راه برای دستیابی به قابلیت تعامل است.

 شروع با شناسایی اقلام

شرایط لازم برای دستیابی به قابلیت تعامل و همکاری در تمام فرآیندها، استانداردهای GS1 است که می­تواند به صورت منحصر به فرد قطعات مجزا، محصولات و محموله­ها را برای نزدیکی زمان واقعی نظارت در طول زنجیره تامین و در فروش و خدمات پس از فروش شناسایی کند.

از طریق رمزینه کردن شماره­های جهانی قلم تجاری سریالی (SGTIN) به یک بارکدGS1 و نصب آن بر روی قطعه، همه شرکای تجاری می­توانند معتبر بودن قطعه را تصدیق کنند.

در بخش خودرو، شرکت ATE Continental حافظ منافع مصرف­کنندگانش است، شرکای تجاری و برندها با استفاده از یک SGTIN و تبدیل آن به یک GS1 DataMatrix و نصب آن بر روی هر یک از قطعات با قطعات یدکی تقلبی مقابله می­کنند. فروشگاه­های تعمیر خودرو و خرده­فروشان می­توانند با استفاده از برنامه­های گوشی­های هوشمند ATE یا دسترسی به اینترنت، بارکدهای قطعات را اسکن تا از صحت آن‌ها اطمینان یابند.

با شناسایی منحصر به فرد قطعات، فرایند سفارش تا پرداخت به طور قابل توجهی ساده شده است. خطاها کاهش می­یابد و یا حتی می­توان گفت حذف می­شود، سطح شناسایی هر گونه حدس و گمان برای تولیدکننده در مورد محصولات در حال سفارش را حذف می­کند.

تصور کنید به عنوان تامین­کننده قصد دارید سفارش برای یک مرسوله را آماده ­کنید، کد سریال محموله ارسالی (SSCC)، واحد لجستیکی را همراه با قطعات یکتای داخل آن را شناسایی می­کند. SSCC این امکان را برای تامین­کننده و تولیدکننده فراهم می­کند که در هر مرحله ردیابی مرسوله را انجام دهند.

هنگامی که مرسوله می­رسد، تولیدکننده، SSCC را به منظور تایید اعلام وصول واحد لجستیکی و معتبر بودن قطعات داخل آن اسکن می­کند. SGTINs همچنین می­توانند در یک اعلامیه ارسال نیز درج شوند تا امکان صرفه­جویی در وقت برای تولیدکننده هنگام دریافت، انبارداری و در نهایت، تحویل محصولات تمام شده به مشتریان را فراهم نماید.

“مشتریان ما می­توانند مطمئن باشند، که آن‌ها در حال استفاده از یک قطعهATE اصلی قطعات یدکی هستند. این مساله از طریق شناسایی بدون ابهام در سطح جهان با استفاده از استانداردهای GS1 به عنوان سپر محافظ ما در برابر جعل و تقلب تحقق می­یابد.

– Jens Haala, Head of Product Management Braking Systems, Continental Aftermarket

سفارشات صحیح همچنین به بهبود دقت در صورتحساب‌ها و فرآیندهای پرداخت کمک می­کند. لنزه یک شرکت مهندسی است که از SSCC در قالب بارکد GS1-128 به عنوان برچسب لجستیکی استفاده کرده، تا به هدف شفافیت روند حرکت محموله­های خروجی دست یابد. لنزه هم اکنون مرسوله­های سیستم­های جدید را ردیابی کرده و مشتریان در سراسر جهان به صورت به روز وضعیت ورودها را کنترل می‌کنند. این شرکت به طور قابل توجهی اشتباهات را کاهش داده، فرایند حمل‌ونقل خروجی خود را بهبود داده و سطوح خدمات به مشتریان را افزایش داده است.

 

ادامه این مقاله مفید را در صفحه e-code مشاهده کنید.